Demonstrating the formation and development process of the product in the hand-made carpet industry

Document Type : Research/ Original/ Regular Article

Authors

1 Faculty of Management and Accounting, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran

2 Faculty of Engineering, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran

Abstract

The formation and development process of the product regularly includes numerous activities that various industries use to deliver new products to the market in a complex process. Change in the customer's preferences, increased competition, technological development, or using an unexplored opportunity guides businesses and various industries to participate in this process. Considering its thousand-year antiquity and creating hundreds of job opportunities and earning a living for a significant portion of the population, Iran's hand-made carpet industry needs to use scientific processes such as the formation and development process of the product. In this study, steps were taken to introduce the formation and development process of the product by using the mixed analysis methodology. First, steps were taken by conducting in-depth studies on the formation and development models of the product and services and using the qualitative method to select the designated indicators. Then, the model was provided in the quantitative section, and examination tests were conducted using structural equations. According to the analysis results, the provided model includes seven phases: strategic macro management, ideation and selection, marketing and market research, design, production, supply chain, and process agility.

Keywords

Main Subjects


1.ضمیری، چ، نعمت شهربابکی، ا.، شناخت و تحلیل عوامل مؤثر بر رکود فرش دستباف اصیل سیستان، گلجام، 36،  107-120، 1398.
2.اکبری آرباطان، ک، عباسی، ر.، واکاوی چالش­های بافندگان فرش دستباف در دوران تحریم،گلجام، 36، 199-218، 1398.
3.باشکوه اجیرلو، م، حق وردی زاده دهلیق، ا.، نگاهی به ساختار بازار جهانی و برخی اشارات سیاست‌گذاری، نشریه بررسی‌های بازرگانی، 111، 7-25، 1400.
4.امینی، ع، مزروعی نصرآبادی، ا، جعفری گهرویی، ط.، مدل ساختاری تأثیر راهبرد رفتار فروش انطباقی براثر بخشی بازاریابی :نقش میانجی تأکیدات بازاریابی در هنر _صنعت فرش دستبافت، گلجام، 33، 105-123، 1397.
5.میر جلیلی، م، حاجی انزاهائی، ز، زارعی، ع، اشرف گنجویی، ف.، ارائه و آزمون مدلی درزمینهٔ برند سازی پوشاک ورزشی با رویکرد آمیخته، علوم و فناوری نساجی و پوشاک، 39، 71-86، 1400.
6.صمدی مقدم، ی،خیرخواه، م.، طرح‌ریزی پیشاپیش کیفیت محصول و طرح کنترل (APQP)،  مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران، 1388.
7.Kenneth, B, K, The PDMA handbook. 3rd Edition : USA , 2013.
8.طباطبائی، م، داداشی لوکلایه، س، فلاح تفتی، ح.، تحلیل نقش سرمایه‌های اجتماعی در اعتلای جایگاه فرش دستباف. علوم و فناوری نساجی و پوشاک،  39، 87-101، 1400.
 9.عباسی، ر، کاظمی، ز.، شناسایی ابزارهای ترفیعی و تبلیغی مناسب برای ارتقای برند فرش دستباف ایران در بازارهای خارجی، گلجام، 33، 183-200، 1397.
10.بررسی و آسیب‌شناسی صادرات فرش دستباف ایران، صحت، س، فرجلومطلق، م.،http://carpetour.com ،(آخرین بازدید4اردیبهشت 1401)   
11.Woschke, T, Haase, H., Enhancing new product development capabilities of small and medium sized enterprises through managerial innovations, Journal of High Technology Management Research. 27, 56-64, 2016.
12.Lee, K, Woo, H, G, Joshi, K., Pro-innovation culture, ambidexterity and new product development performance: Polynomial regression and response surface analysis, European Management Journal, 35, 249-260, 2017.
13.امامی صالح، ک، حسینی، مریم، عسگری، ا، دهقان نجم‌آبادی، ع.، تأثیر جهت‌گیری استراتژیک بر عملکرد توسعه محصول جدید، مدیریت توسعه و تحول، 107-116، 1397.
14.Frishmmar, J, Ake Horte, S., The role of market orientation and entrepreneurial orientation for new product development performance in manufacturing firms, Technology Analysis & Strategic Management, 19, 765-788, 2007.
15.Kamal, S, B, M, Zawawi, D, Abdullah, D., Entrepreneurial orientation for small and medium travel agency in Malaysai, Procedia Economics and Finance, 37, 115-120, 2016.
16.عالم تبریز، ا، حمیدی زاده، م، دری نوکرانی، ب، محمدی پلارتی، م.، مدل توسعه محصول جدید در صنعت خودروسازی کشور، چشم‌انداز مدیریت صنعتی،26، 51-33، 1396.
17.فارسیجانی، ح، قیومی قهرودی، ص.، اصول مدیریت ناب-چابک، برآیند پویش، 1393.
18.سازه‌گستر سایپا.، نظامنامه تکوین محصول، ویرایش دوم، 1384.
19.انصاری، م، ممقانی، ع.، مدیریت استراتژیک توسعه محصول جدید از ایده تا عمل »،تهران،انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، 1390.
20.Cooper, R, G, Edgett, S, J., Lean Rapid profitable new product development: Product development institute , 1st edition, 2009.
21.Booz, A., & Hamilton. (1982). New Product Management for the  1980s. New York: Booz.A/Hamilton Inc.
22.مهربان، ر.، روش کاربردی برنامه‏ریزی پیشرفته کیفیت محصول، پیکان، 1377.
23.Akao, Y., & Mazur, G, H, The leading edge in QFD: past, present and future. International Journal of Quality & Reliability Management, 2003.
24.نظری، ع، داودی رکن آبادی، ا.، طراحی و تحلیل معادلات ساختاری خواص چندعملکردی پارچه های پلی آمید 6/6 تکمیل شده با نانو ذرات نقره و بوتان تتراکربوکسیلیک اسید با میانجی گری ویژگی آبدوستی، علوم و فناوری نساجی و پوشاک، 31، 19-5، 1399.
25.صفری، ر، حبیب پور، ک.، راهنمای جامع SPSS در تحقیقات پیمایشی، لویه، 1394.
26.قاسمی،و.، مدل‌سازی معادله ساختاری در پژوهش‌های اجتماعی با کاربرد Amos Graphics، جامعه شناسان، 1389.