TY - JOUR ID - 163901 TI - مطالعه تطبیقی سبک سورئالیسم درآثار سالوادوردالی و ایران درودی و بکارگیری آن در طراحی لباس مفهومی JO - علوم و فناوری نساجی و پوشاک JA - JTST LA - fa SN - 2151-7162 AU - افراشته, سیاوش AU - منوچهری, لیلا AU - طیبی, حبیب اله AD - دانشکده مهندسی نساجی و پوشاک، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران، قائم شهر، صندوق پستی163 Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 11 IS - 4 SP - 56 EP - 76 KW - کلیدواژه ها:سورئالیسم KW - مدمفهومی KW - سالوادوردالی KW - ایران درودی KW - نقاشی DO - N2 - فراواقع گرایی یا سورئالیسم یکی ازجنبش های قرن بیستم است که در عمل با انتشار مجله انقلاب فراواقع‌گرا توسط برتون آغازشد. درحال حاضر نیز طراحان زیادی در زمینه مد مفهومی با الهام ازآثار برجسته هنرمندان سورئال ، طرحهایی خلاقانه را ابداع می کنند. درودی هنرمند سورئال ایرانی ست که بیش از43نمایشگاه از آثار خود را به دید عموم گذاشته است. مقاله حاضر به آثار معروف این دو هنرمند پرداخته شده، همچنین به چگونگی استفاده از آثار هنرمندان سورئال در طراحی لباس مفهومی می پردازد .ضرورت برانجام این پژوهش بکارگیری آثارهنرمندان سورئال ایرانی چون ایران درودی درطراحی لباس مفهومی‌ست.. روشهای انجام شده دراین تحقیق توصیفی تحلیلی است .گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای است.در مقایسه تطبیقی بین آثار سالوادور دالی و ایران درودی می توان به این نتیجه رسید که یکی ازمشخصه های آثار دالی استفاده از اشیاء بوده و در برخی از آثار او تکرار شده است. او در نقاشیهای خود منطق و خرد و نظم طبیعی را رد می‌کند وکیفیت رویایی بودن و شبح گونه را به آن القا می‌کند. دالی از آثار خود برای رساندن پیام های اجتماعی وسیاسی به بینندگان استفاده می کرد. در حالی که درآثار درودی فرم آثار به گونه‌ای نمایان شده که گویی کل جهان هستی همین است و سوژه در مرکز خودنمایی می کند. مرکزیت سوژه‌ها در عمل تلاقی آسمان و زمین رسم شده است. نور در نقاشیها امکان امید است،که نقاش به آن چشم دوخته که در ذهن و روح بیننده حرکت می کند و درعمق جان او نفوذ می کند. UR - https://www.jtst.ir/article_163901.html L1 - https://www.jtst.ir/article_163901_3545e90a10cb87892e684b827eca21a2.pdf ER -