@article { author = {tabatabaei hanzaei, seyed mahmoud and moblifard, elham}, title = {Analysis of Color and Fibers Strategy of Raw Materials in the Development of Green Handmade Carpets with Structural Equation Modelling Approach (Case Study: Isfahan Handmade Carpets)}, journal = {Journal of Textile Science and Technology}, volume = {10}, number = {4}, pages = {91-108}, year = {2021}, publisher = {Today Textile Institute}, issn = {2151-7162}, eissn = {2322-2417}, doi = {}, abstract = {Today, along with the increasing importance of environmental issues and the concept of social responsibility in societies, it seems necessary for consumers of different products to recognize the factors affecting the green mental image. Therefore, the importance of developing a new green product and its role in creating an organizational brand and positive imagery in the minds of customers is increasing and is one of the factors creating a competitive advantage for organizations. The main purpose of this study is to design and analyse a model to investigate the effect of two strategies of fibers and the use of natural dyes in the supply chain of raw materials in the development and visualization of green handmade carpet products by consumers, with structural equation modelling approach in Smart Pls software. In order to collect field information, a researcher-made questionnaire was used in the statistical population of handmade carpet consumers in Isfahan. The results showed that the development of the concept of green in the product and the intention to buy and consume them is an initiative and innovation that in addition to the prosperity of the green market, is an activity with high social value in human life. It was also found that the use of natural dyes in the dyeing of pile yarns has a stronger effect in creating and associating the concept of green product in handmade carpets than the raw material strategy.}, keywords = {Handmade carpets,Green Product,Structural Equation Modelling,Natural dyes,Natural fibers}, title_fa = {تحلیل استراتژی رنگ و جنس مواد اولیه در توسعه فرش دستباف سبز با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری (مورد مطالعه: فرش دستباف اصفهان)}, abstract_fa = {امروزه همزمان با افزایش اهمیت مسائل زیست محیطی و مفهوم مسئولیت اجتماعی در جوامع، شناخت عوامل موثر در تصویر ذهنی سبز توسط مصرف کنندگان محصولات مختلف، ضروری به نظر می‌رسد. لذا اهمیت توسعه محصول جدید سبز و نقش آن در ایجاد برند سازمانی و تصویرسازی مثبت در ذهن مشتریان رو به افزایش است و ازجمله عوامل ایجاد مزیت رقابتی برای سازمانها محسوب می شود. هدف اصلی این تحقیق طراحی و تحلیل مدلی جهت بررسی تاثیر دو استراتژی جنس و بکارگیری رنگزاهای طبیعی در زنجیره تامین مواد اولیه در توسعه و تجسم سبز به محصول فرش دستباف در نزد مصرف کنندگان، با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزار Smart Pls می باشد. جهت گردآوری اطلاعات میدانی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته در جامعه آماری مصرف کنندگان فرش دستباف در شهر اصفهان، استفاده شد. نتایج نشان داد که توسعه مفهوم سبز در محصول و قصد خرید و مصرف آنها، ابتکار و نوآوری است که علاوه بر رونق بازار فروش سبز، فعالیتی همراه با ارزش اجتماعی بالا در زندگی بشری می باشد. همچنین مشخص شد که استفاده از رنگزاهای طبیعی در رنگرزی نخ های پرز تاثیر معنی داری قوی تری در ایجاد و تداعی مفهوم محصول سبز در فرش دستباف نسبت به استراتژی جنس دارد.}, keywords_fa = {فرش دستباف,محصول سبز,مدلسازی معادلات ساختاری,رنگزاهای طبیعی,الیاف طبیعی}, url = {https://www.jtst.ir/article_155412.html}, eprint = {https://www.jtst.ir/article_155412_c1709f06cb0c460fce5ee16541bf5258.pdf} }