Document Type : Research/ Original/ Regular Article
Authors
1 Invited lecturer of Birjand Girls' Technical and Vocational University, Birjand, Iran
2 Art Department,, Science and Arts University, Yazd, Iran
Abstract
Keywords
مقدمه
امروزه تیشرت[1] سهم بزرگی از بازار مد[2] و پوشاک را به خود اختصاص داده است و همواره در طراحیهایی متنوع با چاپهایی خاص عرضه میگردد و این روند هر روز متفاوتتر از روز قبل پیش میرود. تیشرت با مدل و جنسهای متنوع که به آسانی به عنوان کالا در دسترس عموم قرار میگیرد، میتواند صرفنظر از اندازه، رنگ و طرح، برای هر کس با هر سن، جنس و طبقه قابل استفاده باشد. این پوشاک هویت جنسیتی نداشته و زنان نیز مانند مردان میتوانند از آن استفاده کنند ( نرسیانس، 1385). نکتهی قابل تامل تفاوت سلیقهی خانمها و آقایان در استفاده از طرحها و رنگهای چاپی است. گاهی اوقات موضوع سبک لباسپوشیدن نیست و بیشتر به جزئیات و اکسسوریها[3] باز میگردد که در این موارد همه چیز به ترجیحات شخصی و باورهای آنان بستگی دارد. مردان و زنان با دو الگوی متفاوت رنگها و طرحهای مورد علاقهی خود را عنوان میکنند. انتخاب رنگ نشاندهندهی این است که افراد شخصیتهای متفاوتی دارند که با توجه به سن، جنسیت، فرهنگ و ... این تمایلات رنگی برای آنان متفاوت است. برای اغلب آقایان انتخاب رنگ مناسب کمی دشوار و گیجکننده است زیرا اصول روانشناسی رنگها در استایل[4] خود را به درستی نمیدانند و استایل خود را به رنگهای کمی، محدود میکنند. معمولا افراد به طرحهای متنوعی نیز علاقه دارند. در این میان، برخی از طرحها در بین یک جنسیت طرفداران بیشتری دارد. حال آنکه جنسیت دیگر، به آن اندازه آن را نمیپسندند البته نه اینکه از آن بیزار باشند یا اینکه از آن طرحها استفاده نکنند اما قطعا در اولویتهای نخستین آنان جای نمیگیرد. بنابراین بررسی اولویتبندی خواستهها و انتظارات مشتریان موجب ارتقای کیفیت محصول شده و فروش بیشتر برای سازمان را به همراه خواهد داشت. یکی از ابزارهای ارزیابی کیفیت، روش گسترش عملکرد کیفیت یا QFD[5] میباشد، روشی برای ترکیب هنر و مهندسی برای ایجاد یک محصول موفق ( Brotchner and mazur, 1999 ). QFD یکی از تکنیکهایی است که برای طراحی محصولات و خدمات به منظور منعکس کردن نیازهای مشتریان مورد استفاده قرار میگیرد (Shahin et al, 2011). هدف از انجام این پژوهش، استفاده از تکنیک QFD و مدل کانو به عنوان یک ابزار مهم به منظور نیل به اهدافی از جمله رضایت مشتریان و بهبود کیفیت محصولا ت است به این صورت که ابتدا خواستهها و انتظارات مشتریان دو نوع تیشرت با مصرف بشور و بپوش و مهمانی، در مشخصهها و نیازهای طراحی و فنی، به کمک چارچوب کاری خانهی کیفیت اولویتبندی میشود. پس از تعیین خواستههای مشتریان بر اساس نیازمندیهای اساسی، عملکردی و انگیزشی و درجهی اهمیت آنها، مقایسهی نتایج خانمها و آقایان، همچنین مقایسهی نتایج بر اساس متغیر سن و تحصیلات مشخص شده و در نهایت پیشنهادات موثر و کارآمد، جهت دستیابی به چاپی با ثبات، مقرون به صرفه و جذاب برای افزایش رضایتمندی خانمها و آقایان، ارائه خواهد شد.
مبانی نظری و پیشینه پژوهش
چاپ تیشرت
تیشرت در آغاز بدون شک کارکردی نظیر زیرپوش