بررسی سلیقه ‌یابی در تی‌شرت‌های چاپی تابستانه با رویکرد تکنیک گسترش عملکرد کیفیت (مورد مطالعه: شهر مشهد)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس مدعو دانشگاه فنی و حرفه ای دختران بیرجند، بیرجند، ایران

2 گروه فرش و صنایع دستی، دانشکده هنر، دانشگاه علم و هنر ، یزد، ایران

چکیده

از جمله البسه‌ای که سهم بزرگی از بازار مد و پوشاک را به خود اختصاص داده، تی‌شرت است که همواره در طراحی‌هایی متنوع با چاپ‌هایی خاص عرضه می‌گردد و می‌تواند برای هر کس با هر سن، جنس و طبقه قابل استفاده باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی سلیقه یابی در تی-شرت‌های چاپی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش پیشبرد آن توصیفی - تحلیلی می‌باشد. جامعه‌ی آماری پژوهش، دو گروه را شامل می‌شود. گروه اول کلیه‌ی مصرف‌کنندگان دو نوع تی‌شرت با مصرف بشور و بپوش و مهمانی در شهر مشهد می‌باشند که شامل مردان و زنان در رده‌های سنی مختلف می‌‌شود و پرسشنامه‌ی آنان بر اساس مدل کانو از تکنیک گسترش عملکرد کیفیت طراحی گردید. علاوه بر این، از کارشناسان امر چاپ پارچه و البسه نیز به طور جداگانه استفاده شد. یافته‌ها نشان می‌دهند نظرات زنان و مردان در مورد تی‌شرت بشور و بپوش و مهمانی با یکدیگر تفاوت معنی‌داری ندارد. همچنین در مطالعه‌ی بشور و بپوش، بین میانگین نتایج با رده سنی‌های مختلف اختلاف معنی‌داری وجود ندارد اما در مطالعه‌ی مهمانی وجود دارد. نهایتا بین میانگین نتایج با مخاطبین با سطح تحصیلات مختلف در هر دو مطالعه‌ی بشور و بپوش و مهمانی، تفاوت معنی‌داری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigation of taste in summer printed T-shirts with quality performance enhancement technique approach (Case study: Mashhad)

نویسندگان [English]

  • sudabeh malek 1
  • seyed mahmud tabatabaie 2
1 Invited lecturer of Birjand Girls' Technical and Vocational University, Birjand, Iran
2 Art Department,, Science and Arts University, Yazd, Iran
چکیده [English]

One of the clothes that has a large share of the fashion and clothing market is the T-shirt, which is always offered in various designs with special prints and can be used by anyone of any age, gender and class. The purpose of this study is to investigate the taste in printed T-shirts. This research is descriptive-analytical in terms of applied purpose and method of advancing it.The statistical population of the study consists of two groups. The first group of all consumers are two types of T-shirts with the consumption of men and women in Mashhad, which includes men and women in different age groups, and their questionnaire is based on the Kano model. Designed by quality performance enhancement technique. In addition, textile and clothing printing experts were used separately. The findings show that there is no significant difference between men's and women's opinions about T-shirts and parties. Also, in the study of wash and cover, there is no significant difference between the mean results with different age groups, but there is a party study. Finally, there is a significant difference between the average results with the audience with different levels of education in both the study and party studies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • T-shirt
  • printing
  • investigate of taste
  • QFD

مقدمه

امروزه تی­شرت[1] سهم بزرگی از بازار مد[2] و پوشاک را به خود اختصاص داده است و همواره در طراحی­هایی متنوع با چاپ­هایی خاص عرضه می­گردد و این روند هر روز متفاوت­تر از روز قبل پیش می­رود. تی­شرت با مدل و جنس­های متنوع که به آسانی به عنوان کالا در دسترس عموم قرار می­گیرد، می­تواند صرفنظر از اندازه، رنگ و طرح، برای هر کس با هر سن، جنس و طبقه قابل استفاده باشد. این پوشاک هویت جنسیتی نداشته و زنان نیز مانند مردان می­توانند از آن استفاده کنند ( نرسیانس، 1385). نکته­ی قابل تامل تفاوت سلیقه­ی خانم­ها و آقایان در استفاده از طرح­ها و رنگ­های چاپی است. گاهی اوقات موضوع سبک لباس­پوشیدن نیست و بیشتر به جزئیات و اکسسوری­ها[3] باز می­گردد که در این موارد همه چیز به ترجیحات شخصی و باورهای آنان بستگی دارد. مردان و زنان با دو الگوی متفاوت رنگ­ها و طرح­های مورد علاقه­ی خود را عنوان می­کنند. انتخاب رنگ نشان­دهنده­ی این است که افراد شخصیت­های متفاوتی دارند که با توجه به سن، جنسیت، فرهنگ و ... این تمایلات رنگی برای آنان متفاوت است. برای اغلب آقایان انتخاب رنگ مناسب کمی دشوار و گیج­کننده است زیرا اصول روانشناسی رنگ­ها در استایل[4] خود را به درستی نمی­دانند و استایل خود را به رنگ­های کمی، محدود می­کنند. معمولا افراد به طرح­های متنوعی نیز علاقه دارند. در این میان، برخی از طرح­ها در بین یک جنسیت طرفداران بیشتری دارد. حال آنکه جنسیت دیگر، به آن اندازه آن را نمی­پسندند البته نه اینکه از آن بیزار باشند یا اینکه از آن طرح­ها استفاده نکنند اما قطعا در اولویت­های نخستین آنان جای نمی­گیرد. بنابراین بررسی اولویت­بندی خواسته­ها و انتظارات مشتریان موجب ارتقای کیفیت محصول شده و فروش بیشتر برای سازمان را به همراه خواهد داشت. یکی از ابزارهای ارزیابی کیفیت، روش گسترش عملکرد کیفیت یا QFD[5] می­باشد، روشی برای ترکیب هنر و مهندسی برای ایجاد یک محصول موفق ( Brotchner and mazur, 1999 ). QFD یکی از تکنیک­هایی است که برای طراحی محصولات و خدمات به منظور منعکس کردن نیازهای مشتریان مورد استفاده قرار می­گیرد (Shahin et al, 2011). هدف از انجام این پژوهش، استفاده از تکنیک QFD و مدل کانو به عنوان یک ابزار مهم به منظور نیل به اهدافی از جمله رضایت مشتریان و بهبود کیفیت محصولا ت است به این صورت که ابتدا خواسته­ها و انتظارات مشتریان دو نوع تی­شرت با مصرف بشور و بپوش و مهمانی، در مشخصه­ها و نیازهای طراحی و فنی، به کمک چارچوب کاری خانه­ی کیفیت اولویت­بندی می­شود. پس از تعیین خواسته­های مشتریان بر اساس نیازمندی­های اساسی، عملکردی و انگیزشی و درجه­ی اهمیت آنها، مقایسه­ی نتایج خانم­ها و آقایان، همچنین مقایسه­ی نتایج بر اساس متغیر سن و تحصیلات مشخص شده و در نهایت پیشنهادات موثر و کارآمد، جهت دستیابی به چاپی با ثبات، مقرون به صرفه و جذاب برای افزایش رضایتمندی خانم­ها و آقایان، ارائه خواهد شد.

 

 

 

 

 

مبانی نظری و پیشینه پژوهش

چاپ تی­شرت

  

تی­شرت در آغاز بدون شک کارکردی نظیر زیرپوش

  • ازوجی، مجید ( 1396 ). بررسی مشعوف­سازی مشتریان با استفاده از کانو QFD. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد، موسسه­ی آموزش عالی غیردولتی – غیرانتفاعی آمل.
  • سطوتی ادب، علی ( 1393 ). ارزیابی نیازمندیهای مشتریان خدمات صنعت بازاریابی شبکه­ای با استفاده از مدل یکپارچه شده­ی کانو – QFD ( مطالعه­ی موردی : شرکت نیوشانیک ). پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و هنر یزد.
  • سیدنا، سید عمادالدین ( 1394 ). تحلیل الگوی مصرفی تصاویر تی­شرت در شهر تهران. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد، دانشکده­ی هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
  • گلشن ، جوانشیر . معدنچی، سمیرا . حسن ، فراز ( 1391 )، به کارگیری گسترش عملکرد کیفیت ( QFD ) در تولید ( مورد : تولید پیراهن مردانه )، چهارمین کنفرانس ملی مهندسی و مدیریت نوآوری، تهران، بنیاد پژوهشی علوم خلاقیت­شناسی، تریز و مهندسی و مدیریت نوآوری.
  • محقر . خلوصی . خلوصی، علی . محمد هادی . سمیه، ( 1385 ). بهبود روش فناوری­های کلیدی با استفاده از گسترش عملکرد کیفیت، تحلیل پوششی داده­ها و منطق فازی. مدیریت توسعه­ی فناوری، شماره­ی 3، صفحات 107 تا 134.
  • مرادی، فائزه ( 1395 ). بررسی روند تاریخی چاپ­های سنتی و صنعتی در منسوجات ایران. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا (س).
  • نرسیسیانس، امیلیا ( 1385 ). انسان، نشانه، فرهنگ. تهران: انتشارات افکار.
  • ویل­کاکس، روت­ترنر (1380 ). تاریخ لباس. ترجمه شیرین بزرگمهر، دوم، تهران : توس.

 

  • Akao, Y (1990), Quality function deployment; integrating customer requirements into product design, Translated by Glenn Mazur Cambridge, MA, productivity Press, 115.
  • Akao,Y (1994), “Recent approach of quality function deployment”, In QFD: The customer driven approach to quality planning and development,edited by Mizuno, S., and Akao, Y , Asian Productivity Organization, Tokyo, 25 216.
  • Lockamy, A.Khurana, (1995), “QFD: Total Quality Management for New Product Design”, Int. J.of Quality & Reliability Management, Vol:12, No:1.
  • Asif Hossain, Mohammed and et al. ( 2015 ). Overview of Piece Printing Process in Textile Industry. IOSR Journal of Polymer and Textile Engineering, pp 17 – 28.
  • Bhattacharyya, S. & Rahman, Z .)2004.( Capturing the customer voice, the centerpiece of strategy making: A case study in Banking, European Business review, Vol.16, no 2.
  • Brotchner,J.,and Mazur, G (1999), Brand engineening using kansei engineening and QFD , QFD Institute, 1 24.
  • Crane, Diana. (2011), Encyclopedia of consumer culture, Singapore, Sage Publication, 1483, 1484.
  • Davenport, Thomas H., and James E. Short. (1990). The new industrial engineering: information technology and business process redesign. Sloan management review 31.4.
  • Easby, Amber & Oliver, Henry. (2007), The Art of The Band T-shirt, New York, Simon&Schuster, 1, 2, 3.
  • English, Bonnie. (2013), A cultural History of Fashion in the 20TH AN 21ST Centuries, Ny, A&c black Bloomsbury, 103, 104.
  • Griffin, A., Hauser, J. R. (1993). “The Voice of the Customer”. Marketing Science, pp 1- 27.
  • Islam, M. & RahmanKhan, M. )2014.( Environmental Sustainability Evaluation of Apparel Product: A Case Study on Knitted T-Shirt, Hindawi Publishing Corporation Journal of Textiles.
  • Kano, N., Seraku, N., Takahashi, F., Tsuji, S. (1984). Attractive quality and must be quality, Quality, Vol.14, No.2, pp.39–48.
  • Kašiković, Nemanja and et al., ( 2016 ). Textile printing – PAST, PRESENT, FUTURE. technologa i ekologa Republike Srpske 35 – 46.
  • Lee, Y.C., Sheu, L.C., Tsou, Y.G. (2008). Quality function deployment implementation based on Fuzzy Kano model: An application in PLM system. Computers & Industrial Engineering, Vol. 55, pp. 48-63.
  • Militaru, Cezar and et al. )2014( "QFD – A Modern Method of Products Development in the Textile and Clothing Industry", International Journal of Academic Research in Accounting, vol. 4, No.3.
  • Shahin, A. Salehzadeh, M. R. Ghandahary, M. (2011). Integrated Model of QFD and clustering methods to improve the quality of customer services based on case studies in Qom Saman. Journal of Industrial Management Science Humanities, Islamic Azad University, 2(11), 93-91.
  • Shillito, M. L. (1994) "Advanced QFD-Linking technology to market and company needs". New York: Wiley.
  • Tan, K.& Pawitra, T.A. (2001). “Integrating SERVQUAL and Kano's model into QFD for service excellence development”. Managing Service Quality, 11(6), pp. 418–430.
  • C, Yen.J & Tiao.W.A ;(1999), House of Quality: A fuzzy Logic- Based Requirements Analysis, European Journal of Operation Research, 111, 320-352.
  • Wells, Troth. (2007), Trigger issues: T-shirt, UK, New internationalist publication, 10, 11, 15.
  • Yuasa, Mashiho., ( 1998 ). Application of Quality Function Deployment (QFD) to Print Quality Assessment Activities. IS&T’s PICS Conference, 261-265.