موسسه نساجی امروزعلوم و فناوری نساجی و پوشاک2151-71627420190220Identification and analysis the color and form variety of Gilan women local clothes in order to representation in design of social cloth of Iranian young womenشناسایی و تحلیل تنوع فرم و رنگ پوشاک محلی بانوان گیلان به منظور بازنمود در طراحی مانتو بانوان جوان ایرانی51596466FAاحسان زرین آبادیدانشکده طراحی پارچه و لباس دانشگاه اما جواد (ع)0000-0003-2643-7414ملیحه شفاایران- یزد- دانشگاه علم و هنر یزد- دانشکده هنر و معماری اردکان- کد پستی 8953143831- صندوق پستی 418سید محمود طباطباییایران- یزد- دانشگاه علم و هنر یزد- دانشکده هنر و معماری اردکان- کد پستی 8953143831- صندوق پستی 4180009-0009-0928-0057Journal Article20190131In this research, it has been tried to design clothes that shows art and taste, civilization, culture and original identity of Iranian people. In this way, types of designs and variety of colors in traditional clothes of different regions in Gilan are examined and identified, so that they can be used in designing women's uniform cloth (gown) according to how they fit into visual primary principles and results of questionnaires. A method of this research is a descriptive way and its purpose is an "applied" one. The library method and the research methodology have been used, respectively, to collect information on the subject literature and research background, and to collect data on confirmation or disproof of research hypotheses; for this purpose, a field-work questionnaire was used to collect from two statistical communities: clothes designers and gown sellers included 60 individuals. Descriptive- statistical analysis and inferential statistics were used to analyze the questionnaire data. In the inferential statistics, SPSS software was used to perform statistical analysis of the questionnaire. So, the Kolmogorov-Smirnov test was used for normalization of variables; consequently, independent one sample t-test and comparison of two communities, and Friedman's test were applied respectively to study and examine hypotheses and to rank designing variables. According to study of major statistical results obtained from the research questionnaire, consideration of significant components effects on design of gown, based on statistical community’s viewpoints, as well as considering the visual principles and elements presented in the research, twenty dress designs was done with Etude, among which six selected designs were presented graphically in CLO Enterprise software. Finally, six types of gowns are sewn in order to fulfill the research objectives, based on these six designs.<strong>در این پژوهش سعی شده است با تلفیق طرح و رنگ لباسهای سنتی و امروزی، لباسهایی طراحی شود که نشان دهنده ذوق و سلیقه، تمدن، فرهنگ و هویت اصیل ایرانی باشد؛ بنابراین انواع طرحها و تنوع رنگها در البسه محلی مناطق مختلف گیلان، بررسی و شناسایی گردید تا با توجه به چگونگی تناسب آنها </strong><strong>، </strong><strong>در طراحی لباس اجتماع بانوان (مانتو)، به کار گرفته شوند. برای جمع آوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق از روش کتابخانهای، و برای تأیید یا رد فرضیات پژوهش، روش پژوهشی استفاده شده است؛ به این منظور، به صورت میدانی و روش پرسشنامه، اطلاعاتی از دو جامعۀ آماریِ طراحان لباس و فروشندگان مانتو، به تعداد 60 نفر، جمعآوری گردید. برای تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه از آمار توصیفی و نیز آمار استنباطی (به کمک نرمافزار </strong><strong>SPSS v.22</strong><strong>) استفاده شده است. آزمون </strong><strong>K-S</strong><strong> برای نرمال بودن متغیرها، آزمون </strong><strong>t</strong><strong> تک نمونه مستقل و مقایسه دو جامعه، جهت بررسی فرضیات، آزمون فریدمن جهت رتبهبندی متغیرهای طراحی مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصل از پرسشنامه و توجه به تاثیر مولفه های معنادار بر طراحی مانتو از دیدگاه جامعههای آماری و همچنین با توجه به اصول و عناصر بصری مطرح در پژوهش، بیست طراحی لباس اولیه انجام شد و از میان آنها 6 طرح منتخب، در نرم افزار </strong><strong>CLO Enterprise</strong><strong> بصورت گرافیکی، ارائه گردید. در نهایت، شش دوخت مانتو انجام گرفت تا اهداف پژوهش محقق شود.</strong><br /> موسسه نساجی امروزعلوم و فناوری نساجی و پوشاک2151-71627420190220Investigating the Factors Affecting the Selection of Managers in the Textile Industry(Case Study: Textile Factory Managers of Mazandaran Province)بررسی عوامل موثر بر نظام انتخاب مدیران در صنعت نساجی (مورد مطالعه: مدیران کارخانجات نساجی استان مازندران)172496468FAوحید محمدیعضو هئیت علمی گروه مهندسی نساجی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهرحامد محمدیگروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران، صندوق پستی 1416-34185Journal Article20190204The purpose of this study was to investigate the effective factors on the selection of managers including experience, education, executive and managerial records, and age in textile factories in Mazandaran province. The present study is based on the nature and purpose of the research, which is an applied research method and is a descriptive study based on how data is collected. The statistical population of this study is the directors of textile and textile factories in Mazandaran province. In order to investigate the effective features of the selection system for managers in terms of experts and review documents. The inferential statistics of the data were used for the chi-square, t-test and t-test. The findings of this study indicate that the selection of managers in Textile Units of Mazandaran province was not suitable and the managers of this industry did not have relevant administrative and managerial backgrounds, related work experience, related education, as well as appropriate age conditions, and it can be claimed that one of the effective factors In the downturn of this industry in Mazandaran province, the ineffectiveness of the system is the choice of industry managers.هدف پژوهش حاضر، بررسی و مطالعه عوامل موثر بر نظام انتخاب(گزینش) مدیران شامل تجربه مرتبط، تحصیلات مرتبط، سوابق اجرایی و مدیریتی، و سن در کارخانجات نساجی استان مازندران میباشد. پژوهش حاضر از نظر ماهیت و هدفی که دنبال میکند از نوع پژوهش کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری دادهها، یک تحقیق توصیفی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را مدیران کارخانجات نساجی بخش دولتی و خصوصی استان مازندران تشکیل میدهند. به منظور بررسی عوامل موثر بر نظام انتخاب(گزینش) مدیران از نظر خبرگان و نیز مصاحبه و بررسی اسناد و مدارک استفاده شده است. جهت تحلیل استنباطی دادهها از آزمون کایدو، نسبت و t استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که نظام انتخاب مدیران در واحدهای نساجی استان مازندران مناسب نبوده و مدیران این صنعت از سوابق اجرایی و مدیریتی مرتبط، تجربه کاری مرتبط، تحصیلات مرتبط، و همچنین شرایط سنی مناسب برخوردار نبودهاند و میتوان ادعا نمود که یکی از عوامل موثر در رکود این صنعت در استان مازندران، ناکارآمدی نظام انتخاب مدیران این صنعت میباشد.موسسه نساجی امروزعلوم و فناوری نساجی و پوشاک2151-71627420190220Application of nanoclay particles in improving the functional properties of rice bran plastic compositeاستفاده از ذرات نانو رس در بهبود خواص کاربردی کامپوزیت سبوس برنج – پلاستیک253096479FAالهام علینقی زادهشرکت رنگدانه سیرجانسعیده هاشمیانهیات علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد یزدمحمدرضا ناطقیهیات علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد یزدJournal Article20190113 In the present research, after preparation of initial materials, nano-clay-polypropylene polymeric rice composite and rice bran were prepared by melt blending method with different percentages of nanoparticles. Its properties and structural was investigated by XRD, electronic microscopy imagines and tensile strength was investigated. Mechanical properties including nanocomposite structure, tensile strength, impact resistance, water vapor absorption, oxidation resistance, melting point were investigated. The tensile strength increases with increasing nanoparticle content but decreases with increasing consumption by more than 5%. By increasing the concentration of nanoparticles in the matrix in the percent Higher weights, impact properties and water absorption and oxidation resistance decrease, but the melting point of the samples increases with increasing nanoparticles, indicating a uniform phase between the nanoparticles and the polymer surface and the shrinkage of the container will be reduced. According to the microscopic images of the specimens, it was found that there is a special bond between the two phases, in fact, there is actually a single phase in the compositesدر پژوهش حاضر، پس از تهیه مواد اولیه، نانو کامپوزیت پلیمری نانو رس- پلی پروپیلن و سبوس برنج با روش مخلوط مذاب با درصدهای متفاوت از نانو ذره تهیه شد و شناسایی این کامپوزیت و خواص آن از طریق تستهای پراش اشعه ایکس ، تصاویر میکروسکوپی و تستهای مکانیکی مورد بررسی قرار گرفته است . ویژگی های مکانیکی شامل ساختار نانو کامپوزیت ها ، استحکام کششی، مقاومت در برابر ضربه، جذب بخار آب، مقاومت در برابر اکسید شدن، تعیین دمای ذوب مورد بررسی قرار گرفت. مقاومت کششی با افزایش میزان نانو ذره افزایش می یابد اما با بالارفتن درصد مصرف بیش از 5 درصد کاهش می یابد. با افزایش غلظت نانو ذرات درون ماتریس در درصدهای وزنی بالاتر، خواص ضربه و میزان جذب آب و مقاومت در برابر اکسید شدن کاهش مییابد اما دمای ذوب نمونه ها با افزایش میزان نانو ذره افزایش می یابد که این نشاندهنده ایجاد فاز یکدست بین نانوذره و سطح پلیمری میباشد و جمع شدگی ظرف کمتر خواهد شد. با توجه به تصاویر میکروسکوپی نمونهها مشخص شد یک پیوستگی خاص بین دو فاز وجود دارد، درواقع عملاً یکفاز در کامپوزیت ها مشاهده میشود.موسسه نساجی امروزعلوم و فناوری نساجی و پوشاک2151-71627420190220Effect of bleaching and natural dyeing on properties of PVC based wood-plastic compositeتاثیر سفیدگری و رنگرزی طبیعی الیاف چوب بر خواص کامپوزیت چوب-پلاستیک زمینه پلیوینیلکلراید313796480FAفاطمه جمیلیدانشکده مهندسی نساجی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایرانمحمد میرجلیلیدانشکده مهندسی نساجی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایرانحسن علی زمانیدانشکده شیمی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایرانJournal Article20190126This study examined an innovative approach for imparting enhanced mechanical, antimicrobial and coloration properties on wood-plastic composite. In this regard, the wood fibers were primarily bleached with sodium chlorite and then dyeing of fibers were carried out with green walnut shells as a natural dye. In the next step, wood plastic composite was prepared by mixing treated wood fibers into polyvinyl chloride. After bleaching, 58.8 wt.% of lignin was removed. Delignin wood fibers had brighter color compared to original wood fibers. The structure and morphology of the composite has been examined by field emission scanning electron microscopy (FE-SEM). Influences of bleaching and natural dyeing on color, antibacterial and mechanical properties of the composite were investigated. The wood/polyvinyl chloride composite showed excellent antibacterial activity measured against two common pathogenic bacteria including <em>Escherichia coli</em> and <em>Staphylococcus aureus</em>. The composite sample exhibited 100% reduction for both bacteria. Furthermore, the color variation of the bleached sample after sunlightsun light irradiation was negligible, which demonstrated the proper color fastness of the composite.<strong>در این پژوهش، روشی جدید برای تولید کامپوزیت چوب-پلاستیک زمینه پلی وینیل کلراید با ویژگیهای رنگی، مکانیکی و ضد میکروبی بهبود یافته بررسی شده است. در این راستا ابتدا الیاف چوب با کلریت سدیم سفیدگری و لیگنین زدایی شده و پس از آن با رنگزای طبیعی مستخرج از پوست گردو رنگرزی شده است. در مرحله بعد کامپوزیت چوب-پلاستیک با ترکیب الیاف چوب عمل آوری شده و پلیمر پلی وینیل کلراید انجام شده است. </strong><strong>پس از سفیدگری، مقدار % 8/58 از لیگنین الیاف چوب از سلولز جدا شده و شفافیت الیاف چوب افزایش یافته است. </strong><strong>شکل شناسی سطح کامپوزیت به وسیله تصاویر میکروسکوپ الکترونی روبشی گسیل میدانی </strong><strong>(FE-SEM)</strong><strong> مطالعه شده است. همچنین، تاثیر سفیدگری و رنگرزی طبیعی بر رنگ، خواص مکانیکی و خاصیت ضد میکروبی کامپوزیت های تولید شده ارزیابی شده است</strong><strong>. کامپوزیتهای عمل شده با الیاف چوب رنگرزی شده</strong><strong>فعالیت ضد میکروبی بالایی در برابر دو باکتری </strong><strong><em>Escherichia coli</em></strong><strong> و </strong><strong><em>Staphylococcus aureus</em></strong><strong> نشان داده و میزان کاهش باکتری ها % 100 بوده است. همچنین، نتایج نشان دادند که تاثیر تابش نور خورشید بر رنگ کامپوزیت ناچیز بوده و ثبات رنگی کامپوزیت تولیدی عالی بوده است.</strong>موسسه نساجی امروزعلوم و فناوری نساجی و پوشاک2151-71627420190220A Review for Application of machine vision in Apparel industryمروری بر کاربرد بینایی ماشین در صنعت پوشاک395096482FAملیحه دهقاندانشکده مهندسی نساجی، پردیس فنی و مهندسی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانمرتضی ودودعضو هیئت علمی دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه یزدپدرام پیوندیعضو هیات علمی دانشکده مهندسی نساجی، دانشگاه یزد، یزد، ایران0000-0002-8554-8934مهدی رضاییاندانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، پردیس فنی و مهندسی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article20181227In recent years, by developing science and technology and creating competitive markets in the apparel industry, the necessity of quality control, the quantitative and qualitative parameters measurement and the prediction of the final product properties have been found to be of great importance. Today, factories are looking for machine vision and image processing algorithms, because in these methods not only there is no need to expensive and complex apparatuses, but also using a computer and a camera lead to highly accurate results and minimum possible errors in the shortest possible time. In this study, the machine vision based researches in the apparel industry were reviewed such as measuring the human body and preparing proper body size, converting the paper pattern into a correctable and sizable digital pattern, designing and classifying the fashion and apparel, the virtual peru clothing, determining the clothing defects automatically, using thermal camera in the comfort clothing.در سالهای اخیر با رشد علم و فناوری و ایجاد بازارهای رقابتی در صنعت پوشاک، لزوم کنترل کیفیت، اندازهگیری پارامترهای کمی و کیفی و پیشبینی خواص محصول نهایی اهمیت به سزایی پیداکرده است. امروزه کارخانههای تولیدی به دنبال استفاده از روشهای بینایی ماشین و الگوریتمهای مختلف پردازش تصویر هستند، چراکه در این روشها نهتنها نیازی به استفاده از دستگاههای گرانقیمت و پیچیده نیست، بلکه با استفاده از یک رایانه و یک دوربین، میتوان به نتایج بسیار مطلوب در کمترین زمان ممکن دستیافت و همچنین خطاها را به حداقل ممکن رساند. در این مقاله، پژوهشهای انجامشده در زمینه استفاده از بینایی ماشین در صنعت پوشاک مانند اندازهگیری بدن انسان و تهیه سایز مناسب بدن، تبدیل الگوی کاغذی به الگوی دیجیتالی قابل تصحیح و سایزبندی، طراحی و طبقهبندی مد و پوشاک، پرو مجازی لباس، تشخیص عیوب پوشاک بهطور خودکار، کاربرد دوربین حرارتی در بررسی راحتی پوشاک مرور شده است.موسسه نساجی امروزعلوم و فناوری نساجی و پوشاک2151-71627420190220Branding in Iranian Apparel Industry; Obstacles and Solutions (Case Study: Yazd City)نمانامسازی در صنعت پوشاک ایران؛ موانع و راهکارها (مطالعه موردی: شهر یزد)515996483FAبنفشه السادات عربیانیزد، دانشگاه یزد، دانشکده مهندسی نساجی،مهدیه دهقان چنارییزد، دانشگاه یزد، دانشکده مهندسی نساجیدکتر محمدصالح احمدیعضو هیأت علمی دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه یزد0000-0002-0581-4033پدرام پیوندیعضو هیات علمی دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه یزد0000-0002-8554-8934Journal Article20180902As creating and developing brands is very important in the promotion of any industry, supporting existing brands and facilitating the creation of new ones in the apparel industry, will pave the way to boost exports and flourish the industry. The aim of this descriptive study was to identify and investigate the branding challenges in the Iranian apparel industry and to find strategies to overcome the challenges based on the opinions and suggestions of consumers and textile experts. For this purpose, questionnaires were designed for two target populations, i.e., consumers and industry experts. 385 consumers filled either the web-based (160) or the paper-based (225) questionnaires. 34 textile experts also responded and 29 of them filled the paper-based questionnaires. Statistical analysis with the confidence level of 0.05 was performed to investigate the responses. The results showed that “being influenced by people around” had the most significant effect on “the purchasing branded garments”, and “the consumer spending power” had a meaningful correlation with “the brand familiarity”. Based on the consumers’ and experts’ responses, the most common branding challenges and opportunities in the textile industry were listed and the solutions to the challenges facing the garment industry were proposed.<strong>با توجه به اینکه یکی از مهم ترین عوامل رشد هر صنعتی ایجاد و توسعه نمانام (برند) در آن صنعت می باشد، حمایت از نمانامهای موجود و کمک به ایجاد نمانامهای جدید در صنعت پوشاک راه را برای افزایش صادرات و شکوفایی صنعت هموار خواهد ساخت. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی است و با هدف شناسایی و بررسی مشکلات نمانامسازی در صنعت پوشاک ایران و ارائه راهکار حل مشکلات از دیدگاه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان انجام شده است. به همین منظور پرسشنامه هایی برای دو جامعه هدف مصرف کنندگان و صنعتگران طراحی شد. حجم نمونه مصرف کنندگان 385 نفر در نظر گرفته شد که از این تعداد، 160 پرسشنامه به صورت اینترنتی و 225 پرسشنامه به صورت حضوری تکمیل گردید. حجم نمونه </strong><strong>ا</strong><strong>ز صنعتگران نیز 34 پرسشنامه بود که از این تعداد، 29 پرسشنامه به صورت اینترنتی و 5 پرسشنامه به صورت حضوری تکمیل گردید. برای بررسی فرضیه های ارائه شده از آزمون فرض با سطح معنی داری 05/0 استفاده شد. بر اساس نتایج، مشخص شد اثرپذیری مصرف کنندگان از اطرافیان رابطه معناداری با خرید پوشاک نشاندار دارد و وضعیت مالی مصرف کنندگان رابطه معناداری با شناخته شده بودن نمانام پوشاک دارد. همچنین دیدگاهها و رفتار مشتری در ارتباط با موضوع نمانام مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهایی برای حل مشکلات با استفاده از نظرات تولید کنندگان، صنعتگران و مشتریان ارائه گردید.</strong>