موسسه نساجی امروزعلوم و فناوری نساجی و پوشاک2151-716211320221122Adsorption of Reactive Red 198 on Silicate Magnetic Nano Structure: Adsorption Studies and Modelingجذب رنگزای راکتیو قرمز 198 بر روی نانو ساختار مغناطیسی سیلیکاتی: مطالعات جذب و مدل سازی117162886FAحسین زائر ثابتدانشکده مهندسی نساجی، پوشاک و مد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر، قائم شهر، ایرانپیمان ولی پوردانشکده مهندسی نساجی، پوشاک و مد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر، قائم شهر، ایران0000-0002-0052-1266حبیب اله طیبیدانشکده مهندسی نساجی، پوشاک و مد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر، قائم شهر، ایران0000-0001-9891-3489Journal Article20220929In this study, a mesoporous silica nanostructure was synthesized and magnetized (Magnetic-SBA-15) and then its ability to remove reactive red 198 dye (RR198) from aqueous solution was investigated. The structure of produced adsorbent were evaluated by X-ray diffraction (XRD) and Fourier transform infrared spectroscopy (FTIR). the effect of effective parameters on the adsorption process such as pH, adsorbent dose, contact time, temperature and dye concentration were investigated and optimized. The optimum conditions for removal of reactive red 198 dye was pH =2, adsorbent dosage of 0. 4 g/l ,contact time of 60 minutes and temperature 25 ⁰C in 60 ppm of dye concentration. UV-vis spectrophotometer was used to determine the amount of residual dye in the solution. To determine the type of adsorption isotherm, the Langmuir, Freundlich and dubinin-radushkevich equations of adsorption isotherms were used. The results showed a good fit for the Langmuir adsorption isotherm (R2 = 0.997 and RL = 0.275). According to the values obtained from thermodynamic parameters such as enthalpy (-15.346 kJ/mol) and Gibbs free energy, the removal of reactive red 198 dye by Magnetic-SBA-15 was exothermic and spontaneous.در این مطالعه، نانو ساختار سیلیکاتی میان حفره تهیه و سپس مغناطیسی شد(Magnetic-SBA-15) و توانایی آن در حذف رنگزای راکتیو قرمز 198 (RR198) از محلول آبی مورد بررسی قرار گرفت. ساختار جاذب تولید شده با پراش اشعه ایکس (XRD) و طیف سنجی فرو سرخ تبدیل فوریه (FTIR) مورد بررسی قرار گرفت. برای ارزیابی تأثیر پارامترهای مؤثر در فرآیند جذب مانند pH، میزان جاذب ، زمان تماس، دما و غلظت رنگزا بررسی و بهینه سازی انجام شد. شرایط بهینه برای حذف رنگزای راکتیو قرمز 198: 2 pH=، میزان جاذب 4/0 گرم بر لیتر و زمان تماس 60 دقیقه ،دمای 25 درجه سانتیگراد در غلطت رنگزای 60 میلی گرم بر لیتر بود. برای تعیین مقدار رنگ باقیمانده در محلول از اسپکتروفتومتر UV-vis استفاده شد. برای تعیین نوع ایزوترم جذب، از معادلات ایزوترم جذب لانگمیر، فرندلیش، تمکین، ردلیش-پیترسون و دوبینین-رادوشکویچ استفاده شد. نتایج برازش مناسبی را برای ایزوترم جذب لانگمیر ( 997/0 R2 = و275/0 RL =) نشان داد. با توجه به مقادیر بدست آمده از پارامترهای ترمودینامیکی مانند آنتالپی (346/15- کیلوژول بر مول) و انرژی آزاد گیبس، حذف رنگزای راکتیو قرمز 198 توسط Magnetic-SBA-15 گرمازا و خود به خود بود.https://www.jtst.ir/article_162886_d3c868ef034148fc21b15b935a4607fb.pdfموسسه نساجی امروزعلوم و فناوری نساجی و پوشاک2151-716211320221122Removal of Dyes from Textile Effluent by Using Organic Solvents and Surfactantsجداسازی رنگ از پساب های نساجی با به کارگیری حلال آلی و سطح فعال ها1840163409FAعلی اکبر ذوالریاستینگروه مهندسی نساجی،واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری،دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران0000-0001-9528-4082نیلوفر نصرتیگروه مهندسی نساجی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20220820Conventionally, dye adsorption and oxidation approaches are usually used to remove dyes from effluent. The new technique is based on liquid-liquid separation via reverse micelles, through which it is possible to recycle dye and solvent. Experiments were performed by mixing a certain amount of dye, aqueous phase, solvent phase and surfactant in a stirrer. Separation of the aqueous phase from the solvent phase containing the dye encapsulated in reverse micelles was carried out by gravity in a burette. The removal of methylene blue and direct red 21 from the aqueous phase was performed by using an anionic (LAS) or a cationic (CTAB) surfactant in benzyl alcohol solvent. Experimental results showed that the removal of dye from the aqueous phase increases by reducing the initial concentration of dye, so that a decrease in initial dye concentration from 3 to 2 mg/L leads to an increase in dye removal efficiency from 59 to 70%. Meanwhile, the presence of anionic surfactant contributed to remove of methylene blue from the effluent up to 73%. Moreover, increasing in retention time also caused an increase in dye removal, so that an increase in retention time from 10 to 20 min leads to an increase in dye removal efficiency from 48 up to 73%. The use of benzyl alcohol in the dye solution caused the dye to be absorbed into the benzyl alcohol and led to a reduction in chemical oxygen demand (COD).به طور معمول، روش های جذب سطحی و اکسیداسیون معمولا برای جداسازی رنگ از پساب استفاده می شود. تکنیک جدید بر پایه جداسازی مایع- مایع به وسیله میسل معکوس می باشد که از این طریق امکان بازیافت رنگ و حلال وجود دارد. آزمایشات با مخلوط شدن مقدار مشخص از رنگ، فاز آبی، فاز حلال و سطح فعال در یک استیرر انجام شد. جداسازی فاز آبی از فاز حلال حاوی رنگ کپسوله شده در میسل های معکوس به وسیله گرانش در بورت انجام شد. جداسازی رنگ متیلن بلو و رنگ مستقیم قرمز 21 از فاز آبی به همراه سطح فعال های آنیونیک (LAS) و کاتیونیک (CTAB) در حلال بنزیل الکل انجام شد. نتایج آزمایشات نشان داد که حذف رنگ از فاز آبی با کاهش غلظت اولیه رنگ از افزایش می یابد، به طوری که با کاهش غلظت اولیه رنگ از 3 به 2 میلی گرم در لیتر منجر به افزایش کارایی حذف رنگ از 59 به 70 درصد شد. ضمنا حضور سطح فعال آنیونی باعث کمک به حذف رنگ متیلن بلو تا 73 درصد گردید. همچنین با افزایش زمان ماندگاری درصد حذف رنگ افزایش یافت به طوری که با افزایش زمان ماندگاری از 10 به 20 دقیقه کارایی حذف رنگ از 48 درصد به حدود 73 درصد افزایش یافت. استفاده از بنزیل الکل در محلول رنگ، باعث شد تا رنگ جذب بنزیل الکل شود و منجر به کاهش اکسیژن مورد نیاز شیمیایی (COD) گردید.https://www.jtst.ir/article_163409_edb21b53ff4ca852e0505d598d1a73d9.pdfموسسه نساجی امروزعلوم و فناوری نساجی و پوشاک2151-716211320221122The effect of washing cycles on the efficiency of fabric masks treated with hydroxyapatiteتأثیر سیکل شستشو بر کارایی ماسک های پارچه ای تکمیل شده با هیدروکسی آپاتیت4151162919FAابوالفضل زارعدانشکده مهندسی نساجی - دانشگاه یزد، یزد، ایران0000-0002-3169-9155رستم نمیرانیاندانشکده مهندسی نساجی، دانشگاه یزد، یزد،ایرانحسین ملاحسینیمدرس آموزش و پرورش ناحیه یک یزد. سازمان آموزش و پرورش. ایرانساجده رحیم نژاددانشکده مهندسی نساجی، دانشگاه یزد، ایران، یزد0000000211413375حامده رحیم نژاددانشکده مهندسی نساجی، دانشگاه یزد، ایران، یزد0000000205805364Journal Article20220820The outbreak of the corona virus, which began in late 2019, has led to a significant increase in the demand for face masks. Fabric masks are the simplest type of masks that can be used to protect against the virus. Today, compounds such as hydroxyapatite used to improve the performance of masks. These material do have any toxic effect in the body and are suitable biocompatible with body tissues. In this article, spunbond non-woven fabric treated with hydroxyapatite and it used as middle layer in three layer masks whereas inner and outer layers were fabricated with two types of weft knitted and plain. After preparing the masks, the designed simulated device was used to measure the passage of pollutants in the air. On the other hand, the effect of washing cycles on the performance of these types of masks was investigated. The results showed that for all three mask layers (inner-middle-outer), the effect of mask structure and washing cycle on weight changes is significant. In addition, the results showed that the masks containing middle layer treated with hydroxy apatite nano-structure doped with ZnO nanoparticles have the highest air permeability.شیوع ویروس کرونا که از اواخر سال 2019 آغاز شد، منجر به افزایش چشمگیر تقاضای ماسک صورت شده است. ماسکهای پارچهای سادهترین نوع ماسکهایی هستند که میتوان برای محافظت در برابر ویروس از آنها استفاده نمود. امروزه برای بهبود عملکرد ماسکها از ترکیباتی همچون هیدروکسی آپاتیت استفاده می-شود. این ترکیب در بدن هیچ گونه تأثیر سمی نداشته و سازگاری زیستی خوبی با بافتهای بدن برقرار میسازد. در این مقاله، منسوج بیبافت اسپاندباند با هیدروکسی آپاتیت تکمیل شده و از این منسوج به عنوان لایه میانی در تهیه ماسکهای سهلایه استفاده میگردد که لایه داخلی و خارجی ماسکهای تولیدی از دو نوع منسوج با ساختار حلقوی پودی و تافته میباشد. پس از آمادهسازی ماسکها، به منظور اندازهگیری میزان عبور آلایندههای موجود در هوا از دستگاه شبیه-سازیشده طراحی شده، استفاده گردید. سپس تاثیر سیکلهای شستشو بر عملکرد این نوع ماسکها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که برای هر سه لایه ماسک (داخلی- میانی-خارجی) تاثیر ساختار ماسک و سیکل شستشو بر تغییرات وزن، معنیدار هست. علاوه براین نتایج نشان داد که ماسکهایی که حاوی لایه میانی تکمیلشده با هیدروکسی آپاتیت نانوساختار دوپشده با نانوذرات اکسید روی میباشند دارای بالاترین میزان نفوذپذیری هوا میباشند.https://www.jtst.ir/article_162919_b906fb91c822e07a1af7afca88dfebf3.pdfموسسه نساجی امروزعلوم و فناوری نساجی و پوشاک2151-716211320221122Optimization of Mixed Production Line in Sportswear Industryبهینه سازی خط تولید ترکیبی در صنعت تولید پوشاک ورزشی5267162920FAزینب سلطان زادهدانشکده مهندسی نساجی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانثریا جابرزاده انصاریدانشکده مهندسی نساجی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article20221106The feeling of human need for various fashions and clothes makes the variety of incoming fabrics and outgoing clothing from clothing factories very high. Certainly, controlling and optimizing this process without the use of application software will be time consuming and with a lot of errors. In this research, it has been tried to present the application of Lingo optimization software in human resource management and the number of products produced in order to maximize profits according to the constraints of clothing factories. This widely used software is easily accessible. For this purpose, a factory was mathematically modeled by producing three products: T-shirts, sweatshirt and sports pants. The objective function of maximizing factory profit was defined by selecting the most skilled operator for each stage of production of each product and the number of productions of each product. Determining the operators of each workstation based on their skills and the number of productions of each product were defined as decision variables. All factory and human resource constraints were raised mathematically. Finally, the model was solved in Lingo software and the results showed that the factory profit could be increased by 7% by choosing the right operators and changing the production number of each product. Furthermore, considering that this software determines the location of the production bottleneck, the profit can be increased up to 22% with cost-effective offers.احساس نیاز انسان به مد و پوشاک متنوع باعث میشود که تنوع پارچههای ورودی و پوشاک خروجی از کارخانههای تولید پوشاک بسیار زیاد باشد. مطمئنا کنترل و بهینهسازی این فرآیند بدون استفاده از نرمافزارهای کاربردی، زمانبر و همراه با خطای زیاد خواهد بود. در این پژوهش سعی شده است کاربرد نرم افزار بهینهسازی لینگو در مدیریت منابع انسانی و تعداد محصولات تولیدی به منظور ماکزیممسازی سود با توجه به محدودیتهای کارخانههای تولید پوشاک ارائه شود که این نرمافزار پرکاربرد به راحتی قابل دسترسی میباشد. بدین منظور، کارخانهای با تولید سه محصول تیشرت، سوییشرت و شلوار ورزشی به صورت ریاضی مدلسازی شد. تابع هدف ماکزیمم سازی سود کارخانه با انتخاب ماهرترین اپراتور برای هر مرحله از تولید هر محصول و تعداد تولید هر محصول تعریف گردید. تعیین اپراتورهای هر مرحلهی کاری بر اساس مهارت آنها و تعداد تولید از هر محصول به عنوان متغیرهای تصمیم تعریف شد. تمام محدودیتهای کارخانه و منابع انسانی نیز، به صورت ریاضی مطرح شد. در نهایت مدل در نرمافزار لینگو حل شد و نتایج نشان داد میتوان با انتخاب درست اپراتورها و تغییر تعداد تولید هر محصول، سود کارخانه را 7 درصد افزایش داد. در ادامه با توجه به اینکه این نرمافزار محل گلوگاه تولید را مشخص میکند میتوان با پیشنهادهای بهصرفه، سود را تا 22 درصد افزایش داد.https://www.jtst.ir/article_162920_50a60a4e252c3af5f4880563b98047bb.pdfموسسه نساجی امروزعلوم و فناوری نساجی و پوشاک2151-716211320221122Factors Affecting Consumer Willingness to Pay for Products Based on Iranian - Islamic Fashion in Mazandaran provinceبررسی عوامل موثر بر تمایل پرداخت مصرف کننده برای تولیدات مبتنی بر مد ایرانی و اسلامی در استان مازندران6891163410FAسیاوش افراشتهدانشکده مهندسی نساجی و پوشاک، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایرانمهشید شکریدانشکده مهندسی نساجی و پوشاک، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایرانJournal Article20220723Today, fashion industry has a well potential in Iran. This industry, is growing through its Iranian-Islamic cultural credit and educated human resource, propounded in regional and international markets. Thus, it seems necessary to focus more on economics sides of fashion industry. The purpose is surveying the effect of marketing mix applying FAHP and VIKOR approach on Islamic Fashion consumer’s behavior in Mazandaran Province. In this research, four types of behavior including Complex behavior, Dissonance-Reducing behavior, Habitual behavior and Variety-Seeking buying behavior were evaluated and the effects of marketing mix on these behaviors have been surveyed. Analysis of data has been carried out using Fuzzy AHP and Fuzzy VIKOR methods. Based on the results, complex behavior has the greatest degree of importance, followed by Dissonance-Reducing and Variety-Seeking behaviors. Furthermore, among marketing mix elements, promotion and product have greater impact on formation of consumer’s shopping behavior.<br /><br /><br /><br />Keywords: Consumer willingness to pay,Marketing Mix, Consumer’s Behavior, FVIKOR, FAHP, Fashionصنعت مد بهواسطهی سرمایهی فرهنگی غنی ایرانی ـ اسلامی و سرمایهی انسانی تحصیل کردهی خلاق، در کنار سرمایهی نمادین مد لباس اسلامی میتواند از نظر فرهنگی و اقتصادی به خودکفایی رسیده و در سطح منطقه و بینالملل مطرح شود. در این راستا ضرورت دارد که شرایط اقتصادی این صنعت نیز تثبیت گردد. هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر بر رفتار و تمایل پرداخت مصرفکننده برای لباسها و به طور کلی تولیداتی مبتنی بر مد اسلامی در استان مازندران است. این مطالعه از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نوع تحقیق و نحوه گردآوری دادهها، توصیفی خواهد بود. مدل مفهومی مورد استفاده در این تحقیق شامل چهار نوع رفتار خرید و نیز چهار عنصر آمیزه بازاریابی میباشد. در این پژوهش با استفاده از نظرات خبرگان (تعدادی از طراحان حرفهای لباس در استان مازندران) ابتدا رفتارهای چهارگانه پیچیده، تنشزدا، عادی و تنوعطلبانه در خرید لباسهای میتنی بر مد اسلامی وزنسنجی شده و تاثیر عناصر آمیزه بازاریابی در هر یک از رفتارها مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل دادههای جمعآوری شده نیز بر اساس روشهای AHP فازی و Vikor فازی انجام گردید. بنا بر نتایج این پژوهش رفتار پیچیده دارای بیشترین وزن میباشد و رفتارهای تنش زدا، رفتار عادی و رفتار تنوعطلبانه در ردههای بعدی وزنی قرار دارند. نتایج تحلیل فازی نشان داده است که در میان عناصر آمیزه بازاریابی، دو عنصر ترفیع و محصول اولویتهای اول و دوم در شکلگیری رفتار خرید مصرفکننده را به خود اختصاص داده و عناصر تولید و توزیع در اولویتهای بعدی قرار میگیرند.https://www.jtst.ir/article_163410_1e72a89f0d1b4d31743b0c0299c31b5b.pdfموسسه نساجی امروزعلوم و فناوری نساجی و پوشاک2151-716211320221122Identification and analysis of drivers affecting the future of digital branding in Iran's carpet industryشناسایی و تحلیل پیشرانهای مؤثر بر آینده ی برندسازی دیجیتال در صنعت فرش ایران92115163419FAمرجان پرورش محسنی1دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی- مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانشهناز نایب زاده*2استاد بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، واحدیزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران و استاد مدعو گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0003-1063-0631ابوالفضل داودی رکن آبادی3 استاد طراحی پارچه و لباس، گروه طراحی پارچه و لباس، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران0000-0001-8279-2803کریم حمدی4استاد بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20221209the current research aims to identify and analyze the drivers affecting the future of digital branding in the carpet industry. Iran is divided into two parts, qualitative and quantitative, and based on the goal, it follows a developmental research method and in terms of its nature, it follows the future research method. , were identified from among the scientific articles published in this field and were extracted and categorized using the qualitative content analysis method and NVIVO software in the form of open, central and selective codes; Then, using the quantitative method of mutual effects analysis, questionnaires of paired comparisons were distributed among 12 Iranian carpet industry experts, and data analysis was done using MicMac software by drawing an interpretive structural model of digital branding in Iran's carpet industry, as well as a power influence diagram. - Dependency led to a layered model in the field of drivers affecting the future of digital branding in Iran's carpet industry; Based on this, it can be said that drivers such as the new form of cultural capital focused on digital technologies or the change in consumer behavior due to the advancement of technology can lead to the movement of digital capital towards social capital in the form of online platforms and benefit from Creative strategies and event sponsorships, partnerships with influencers and creators, and native content creation impact the digital branding of the carpet industryپژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل پیشرانهای موثر بر آینده ی برندسازی دیجیتال در صنعت فرش ایران در دو بخش کیفی و کمی صورت گرفته و بر اساس هدف، روش تحقیقی توسعه ای و از نظر ماهیت، روش آینده پژوهی را دنبال می کند، در این پژوهش اکتشافی تحلیلی در ابتدا پیشرانهایی در زمینه برندسازی دیجیتال به روش اسنادکاوی و مطالعات کتابخانه ای، از بین مقالات علمی منتشر شده در این حوزه شناسایی شده و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و نرم افزارNVIVO به صورت کدهای باز، محوری و گزینشی استخراج و دسته بندی شدند؛ سپس با استفاده از روش کمی تحلیل اثرات متقابل، پرسشنامه های مقایسات زوجی بین ۱۲ نفر از خبرگان صنعت فرش ایران توزیع گردید و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار MicMac با ترسیم مدل ساختاری تفسیری برندسازی دیجیتال در صنعت فرش ایران و نیز نمودار نفوذ قدرت-وابستگی منجر به مدلی لایه ای در حوزه پیشرانهای موثر بر آینده ی برندسازی دیجیتال در صنعت فرش ایران گردید؛ که بر این اساس می توان گفت پیشرانهایی از قبیل شکل نوین سرمایه فرهنگی متمرکز بر فناوری های دیجیتال و یا تغییر رفتار مصرف کننده ناشی از پیشرفت تکنولوژی می توانند به حرکت سرمایه ی دیجیتال به سوی سرمایه اجتماعی در قالب پلتفرمهای آنلاین منتهی شده و بهره مندی از استراتژی های خلاقانه و حمایت از رویدادها، مشارکت با اینفلوئنسرها و سازندگان، و ساخت محتوای بومی را در برندسازی دیجیتال صنعت فرش تحت تاثیر قرار دهند.https://www.jtst.ir/article_163419_ef1e04662590732e1a942ef794307029.pdf