موسسه نساجی امروزعلوم و فناوری نساجی و پوشاک2151-716210320210923Comparative Study of one- and two-factors Reactive Dye Adsorption Isotherms on Cellulose Fabric using Urea, Dispersing and Penetrating auxiliary Materialبررسی مقایسهای ایزوترم جذب رنگزای راکتیو یک عاملی و دو عاملی روی پارچه سلولزی با استفاده از مواد تعاونی اوره، دیسپرس کننده و نفوذ دهنده119151144FAمرجان ولی زادهدانشکده مهندسی نساجی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایرانپیمان ولی پوردانشکده مهندسی نساجی، پوشاک و مد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر، قائم شهر، ایران0000-0002-0052-1266رامین خواجویعضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوبحمید اکبرپوراستاد دانشگاه، گروه مهندسی تکنولوژی طراحی دوخت و پوشاک، دانشگاه فنی و حرفه ای (توحید) ، آمل،مازندران،ایران.Journal Article20211024The aim of this article was to compare of Reactive Dye adsorption isotherm of one- and two-factors on Cotton fabric. In this study, according to the type of fabric used and the two types of dyes used with chemical bases (MCT and MCT/VS), we investigated the effect of three cooperative substances dispersing, urea and penetrating. It should be noted that the Concentration and temperature were also variable. The results of the experiments showed that all three mentioned cooperative materials cause higher penetration and stabilization and improve the stability of both types of dyes mentioned on the tested fabric, in which the use of these materials for both types of dyes is investigated and the results Shown that the order of effect of these materials was different for the two types of dyes. To determine the type of adsorption isotherm, Nernest, Langmuir and Friendlich adsorption isotherms were used and the results indicated that the Langmuir adsorption isotherm is better suited to the test results. This means that the adsorption of RR and RGB Red Reactive dyes by the cellulosic product is superheated. Finally, the results of activation energy data shown that RR dye in the presence of urea and dispersants cooperatives has the lowest activation energy and Arrhenius prediction coefficient, while this has the highest value for RGB dye.هدف از انجام این تحقیق بررسی مقایسهای ایزوترم جذب رنگزای راکتیو یک عاملی و دو عاملی با حضور مواد تعاونی اوره، دیسپرس کننده و نفوذ دهنده روی پارچه پنبهای میباشد. در این تحقیق با توجه به نوع پارچه مصرفی و دو نوع رنگزای بکار رفته از نوع راکتیو پایههای شیمیای منوکلروتری آزین و منوکلروتری آزین/وینیل سولفون (MCT وMCT/VS)، تاثیر سه ماده تعاونی دیسپرس کننده، اوره و نفوذدهنده را مورد بررسی قرار دادیم. لازم به ذکر است که غلطت و دما نیز متغیر بود. نتایج آزمایشات نشان داد هر سه ماده تعاونی ذکر شده باعث نفوذ بیشتر که به تثبیت بالاتر و بهبود ثبات هر دو نوع رنگزا ذکر شده منجر شده است. که در آن برای هر دو نوع رنگزا حالت های مختلف استفاده از این مواد بررسی شده و نتایج نشان داد که ترتیب تاثیر این مواد برای دو نوع رنگزا متفاوت بوده است. همچنین نتایج بررسی ایزوترم های جذب نرنست، لانگمویر و فروندلیش نشان داد که کلیه رنگرزی های مربوط به این دو نوع رنگزاها از ایزوترم جذب لانگمویر تبعیت میکند. در نهایت نتایج حاصل از داده های انرژی اکتیواسیون نشان داد که رنگینه RR در حضور مواد تعاونی اوره و دیسپرس کننده دارای کمترین انرژی اکتیواسیون و ضریب پیشنمایی آرنیوس میباشد در حالیکه این امر برای رنگینه RGB دارای بیشترین مقدار است.https://www.jtst.ir/article_151144_6282dd5c3c21ec5298b5b1d6005e9fd9.pdfموسسه نساجی امروزعلوم و فناوری نساجی و پوشاک2151-716210320210923Fabrication and characterization of polycaprolactone-polyethylene glycol nanofibers containing chamomile extract for wound healing applicationساخت و مشخصه یابی نانوالیاف پلیکاپرولاکتون-پلی اتیلن-گلایکول حاوی عصاره بابونه برای کاربرد ترمیم زخم2033149676FAعادله قلی پور کنعانیگروه مهندسی نساجی، دانشکده فنی و مهندسی ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-6257-2237فاطمه دهقانگروه مهندسی نساجی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران، 1477893855Journal Article20210930Electrospun nanofibers are a suitable substrate for loading a variety of drugs and extracts due to their controllable properties. In this study, chamomile extract was loaded as an antibacterial agent in polycaprolactone-polyethylene glycol nanofibers. For this purpose, 3: 2, 1: 1 and 2: 3 weight ratio of polycaprolactone-polyethylene glycol solutions were prepared and chamomile extract (7%) was added to the optimal composition and then electrospun. Morphology, cell compatibility, cytotoxicity, extract release and antibacterial properties of the resulting web were examined. Electron microscopy (SEM) images show a suitable and bead-less morphology for nanofiber PCL: PEG (2: 3) containing an extract with an average diameter of 211 ±70 nm. Interactions between the functional groups of polycaprolactone and polyethylene glycol and chamomile extract are observed in the FTIR spectra. The results of cell culture test indicate proper growth and proliferation of fibroblast cells on both chamomile extract loaded and non-loaded nanofibers. The results of MTT test, although confirming the non-toxicity of both extract loaded and non-loaded nanofibers, but the percentage of cell survival was higher on the sample containing chamomile extract. The results of antibacterial test confirm the antibacterial activities of polycaprolactone-polyethylene glycol nanofibers containing chamomile extract against both gram-positive and gram-negative bacteria.نانوالیاف الکتروریسیشده به دلیل خواص قابل کنترل بستری مناسب برای بارگذاری انواع داروها و عصارهها می-باشند. در این پژوهش عصاره بابونه به عنوان یک عامل آنتیباکتریال در نانوالیاف پلیکاپرولاکتون-پلیاتیلن گلایکول بارگذاری شدهاست. به این منظور محلولهای ترکیبی 3:2 ، 1:1 و 2:3 وزنی پلیکاپرولاکتون-پلی-اتیلنگلایکول تهیه و عصاره بابونه (7%) به ترکیب بهینه افزوده و الکتروریسی شد. مورفولوژی، سلول سازگاری، عدم سمیت سلولی، رهایش عصاره و خاصیت آنتی باکتریایی وب حاصله مورد بررسی قرار گرفت. تصاویر میکروسکوپ الکترورنی (SEM)نشان دهنده یک مورفولوژی مناسب و بدون دانه تسبیحی برای وب نانولیفی (2:3)PCL:PEG حاوی عصاره با قطر متوسط nm 70±211 میباشد. برهمکنشهای بین گروههای عاملی پلیکاپرولاکتون و پلیاتیلنگلایکول و عصاره بابونه در طیف های FTIR دیده می شود. نتایج آزمون کشت سلولی نشان دهنده رشد و تکثیر مناسب سلولهای فیبروبلاست بر روی هر دو نمونه نانوالیاف بدون عصاره و حاوی عصاره میباشد. نتیجه آزمون MTT نیز اگرچه تایید کننده عدم سمیت هر دو نمونه بدون عصاره و حاوی عصاره میباشد، اما درصد زندهمانی سلولی بر روی نمونه حاوی عصاره بابونه بیشتر بوده است. نتایج تست آنتی باکتریال خاصیت ضد باکتری نانوالیاف پلی کاپرولاکتون-پلی اتیلن گلایکول حاوی عصاره بابونه را در برابر هر دو باکتری گرم مثبت و گرم منفی تایید مینمایدhttps://www.jtst.ir/article_149676_84557abac7f1086d5820b873b0c8107e.pdfموسسه نساجی امروزعلوم و فناوری نساجی و پوشاک2151-716210320210923Study on the Colorimetric Characteristics and Microstructural Properties of Poly(ethylene terephthalate) Fabrics after the Surface Modification with Ultraviolet Irradiation/Ozone Gasمطالعه مشخصه های رنگی و خواص ریزساختاری پارچه پلی اتیلن ترفتالات پس از آمایش سطحی پرتو فرابنفش/گاز اُزُن3448151145FAفرنازالسادات فتاحیدانشگاه صنعتی اصفهان،دانشکده نساجی0000-0002-2996-7464Journal Article20210929Today, attention is paid to clean technology to reduce pollution of finishing processes in the textile industry.Surface treatment with ultraviolet/ozone gas is an environmentally friendly technology to improve the surface properties of fibers and textiles. In this research, the performance mechanism of Ultraviolet /ozone gas surface preparation on 100% polyethylene terephthalate fabric (with pique structure) has been investigated from various aspects (chemical and physical). Also, the whiteness index, yellowness index, tint and distribution of samples in CIELAB space were evaluated for estimating the colorimetric characteristics of fabrics. The results show that the formation of free radicals on the surface (due to the photochemical interactions) and surface roughening (due to the effect of physical etching) are two key factors in the surface modification of polyethylene terephthalate fabric after Ultraviolet/ozone gas irradiation. Also, study of colorimetric characteristics shows that after surface treatment with Ultraviolet/ozone gas, the polyethylene terephthalate fabric is still white and there is no change in the distribution of samples in the a*b *diagram.vامروزه توجه به فناوری پاک برای کاهش آلایندگی فرایندهای تکمیل در صنعت نساجی رو به افزایش است. آمایش سطحی پرتو فرابنفش/گاز اُزُن، فناوری سازگار با محیط زیست برای اصلاح خواص سطح الیاف و منسوجات می باشد. در این پژوهش ، ساز و کار عملکرد آمایش سطحی پرتو فرابنفش/گاز اُزُن بر پارچه 100% پلی اتیلن ترفتالات (دارای ساختار تافته) از جنبه های گوناگون (شیمیایی و فیزیکی) بررسی شده است. همچنین اندیس سفیدی وزردی ، ته رنگ و توزیع نمونه ها در فضارنگ CIELAB، به منظور بررسی مشخصه های رنگی پارچه ها ارزیابی شد. نتایج بررسی ها نشان می دهند که شکل گیری گروه های شیمیایی جدید بر سطح (به دلیل فعل و انفعالات نورشیمیایی) و ایجاد ناهمواری های سطحی (بهدلیل پدیده کَندگی فیزیکی)، دو عامل کلیدی در آمایش سطح پارچه پلی اتیلن ترفتالات پس از تابش پرتو فرابنفش/گاز اُزُن می باشند. همچنین مطالعه مشخصه های رنگی نشان می دهد که پس از آمایش سطحی پرتو فرابنفش/گاز اُزُن نیز پارچه پلی اتیلن ترفتالات سفید محسوب می شود و تغییری در توزیع نمونه ها در دیاگرام a*b* رخ نداده است.https://www.jtst.ir/article_151145_8d5ea85b9c44fa855933ecdf049bd331.pdfموسسه نساجی امروزعلوم و فناوری نساجی و پوشاک2151-716210320210923Clustering and mapping of scientific studies on marketing in the textile and clothing industry based on articles indexed in the WoS databaseخوشهبندی و نگاشت روند مطالعات علمی حوزه بازاریابی در صنعت نساجی و پوشاک بر اساس مقالات نمایه شده در پایگاه WoS4970151141FAمهری مهدیخانیگروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.سیدحسن حاتمی نسبدانشگاه آزاد اسلامی،واحد یزد، گروه مدیریت، یزد،ایران0000-0002-6473-9053Journal Article20210917Purpose: The purpose aim of this study is was to provide a comprehensive and coherent picture of scientific outputs in the field of marketing in the textile and clothing industry based on scientific documents indexed in the Web of Science (WoS). <br /><br />Methodology: The present study is in the category of scientometric studies. The statistical population is all documents indexed in the web science database from 1955 to March 12, 2022, and 525 documents. Excel software and VOSviewer were performed used to analyze analyse the data.<br /><br />Findings: The results showed that scientific products in the marketing of the textile and clothing industry had associated with a gentle and continuous growth trend. The most productive subjects have been more material sciences, trade and commerce, and the interdisciplinary social sciences than other sciences. The top authors were from China and Poland. In the co-authored network of countries, the United States had declared one of the most influential countries with the release of 110 documents. In Co-occurrence keywords, the focus is on the keywords "clothing", "textile", "performance", "market", "sustainability", "impact", "behavior", "fashion", "design" and "business". They had larger nodes and denser representations than other words.<br /><br />Conclusion: The maps showed that the studies have good network coherence, the study and analysis of the content of the texts can help to better understand the currents of thought in the field of marketing in the textile and clothing industry and to be as a road map for future research in this direction.هدف پژوهش: هدف از پژوهش حاضر ارائه تصویری جامع و منسجم از بروندادهای علمی در حوزه بازاریابی صنعت نساجی و پوشاک بر اساس اسناد علمی نمایه شده در پایگاه وبآوساینس (WoS) بوده است.<br /><br />روششناسی: پژوهش حاضر در دسته مطالعات علمسنجی است. جامعه آماری، تمامی اسناد نمایه شده در پایگاه وبآوساینس طی سالهای 1955 تا 12 مارس 2022 و به تعداد 525 سند است. در تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای Excel و تحلیل شبکه VOSviewer استفادهشده است.<br /><br />یافتهها: نتایج نشان داد تولیدات علمی در حوزه بازاریابی صنعت نساجی و پوشاک با روند ملایم و مستمر رشد همراه بوده است. پر تولیدترین موضوعات در حوزه منسوجات علوم مواد، تجارت و بازرگانی و علوم اجتماعی میانرشتهای نسبت به سایر علوم بیشتر بوده است. در شبکه هم تألیفی نویسندگان برترین نویسندگان از کشورهای چین و لهستان شناسایی شدند. در شبکه هم تألیفی کشورها، ایالاتمتحده آمریکا با انتشار 110 سند جزو تأثیرگذارترین کشورها اعلام شد. در هم رخدادی واژگانی نیز بیشترین تمرکز بر کلیدواژههای "پوشاک"، "نساجی"، "عملکرد"، "بازار"، "پایداری"، "تأثیر"، "رفتار"، "مد"، "طراحی" و "تجارت" است که نسبت به سایر واژهها دارای گرههای بزرگتر و تجسم چگالی بیشتری بودهاند.<br /><br />نتیجهگیری: نقشهها نشان دادند مطالعات از انسجام شبکهای مطلوب برخوردار است و بررسی و تجزیهوتحلیل محتوای متون میتواند به درک بهتر جریانهای فکری حوزه بازاریابی در صنعت نساجی و پوشاک کمککننده و بهعنوان یک نقشه راه برای پژوهشهای آتی در این مسیر باشد.https://www.jtst.ir/article_151141_bafe189bb66a962d2ed712d4b5a9cbdf.pdfموسسه نساجی امروزعلوم و فناوری نساجی و پوشاک2151-716210320210923Present and Test a Model in the Field of Branding Sports Products with a Mixed Approachارائه و آزمون مدلی در زمینه برندسازی پوشاک ورزشی با رویکرد آمیخته7186140155FAمرجان میرجلیلیگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانزهرا حاجی انزهائیگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.علی زارعیگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.فریده اشرف گنجویگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20210914Despite the high capacity of sport products market and the considerable productive potential in Iran, activists have not achieved much success in this field. One of the main challenges of this industry is the weakness in branding and marketing products because there is no capital more efficient than a powerful name. In the first phase of this research, the indexes of several articles focusing on branding were obtained in authentic sources, and then the index extraction was completed through semi-structured interviews with branding and sports products experts. In the second phase, in order to investigate the appropriateness of the extracted indicators with the local conditions of the country and the field of Iranian sports brands, The Fuzzy Delphi method was used and a questionnaire was given to academic and industry experts to determine that the indicators are appropriate to the field. In the third phase, using the data-based method, a paradigm model for branding sports products was developed. This model has been evaluated by the structural equation modeling method with PLS approach. The data analysis revealed that the final model comprised a set of phenomenon-based indicators, intervening factors in branding, causal and influential factors, contextual factors, strategies and the consequences. In this study, several categories were achieved in the branding of sports products field, to which paying attention will culminate in the ultimate goal of branding.یکی از چالشهای اصلی ضعف در برندسازی و بازاریابی میباشد. چراکه هیچ سرمایهای بیش از یک نام قدرتمند، کارآمد نیست. در این تحقیق ابتدا شاخصهای مقالات متعدد با محوریت برندسازی در مراجع معتبر مورد ﺑﺮرﺳﯽﮔﺮﻓﺘﻪ و سپس از طریق مصاحبههای نیمه ساختار یافته از خبرگان، استخراج شاخصها تکمیل گردید. سپس، از روش دلفیفازی به منظور بررسی تناسب شاخصهای مستخرج شده با شرایط بومی و از ارائه پرسشنامه به خبرگان جهت تعیین شاخصهای متناسب استفاده شده است. در نهایت با استفاده از روش داده بنیاد، مدل پارادایمی برای برندسازی محصولات ورزشی ارائه گردید که این مدل به کمک روش مدلسازی معادلات ساختاری و با رویکرد PLS مورد ارزیابی قرار گرفته است. تحلیل دادهها نشان داد مدل نهایی از مجموع مقوله محوری، علّی، مداخلهگر، راهبردها و پیامدهای حاصل از برندسازی تشکیل شده است. بخش پدیده محوری به شاخصهای (تصویر ذهنی برند برای مشتری، شخصیت برند، هویت برند)، عوامل مداخلهگر به شاخصهای (ارتباطات یکپارچه بازاریابی، حمایت مدیران)، عوامل علّی و اثرگذار به شاخصهای (کیفیت محصولات و خدمات، اعتمادسازی در مشتریان)، شرایط زمینه ای به شاخصهای (تغییر و تحولات محیطی، بافت فرهنگی)، راهبردها به شاخصهای (کسب مزیت رقابتی، ارتقا ارزش ویژه برند، ایجاد تداعی مثبت برای برند) و پیامدها به شاخصهای (ایجاد وفاداری به برند، درگیری عاطفی و احساسی مشتری) طبقه بندی شدند. در این پژوهش به مفاهیم متعددی در حوزه برندسازی محصولات ورزشی دست یافته شد، که توجه به آنها تحقق هدف نهایی برند سازی را موجب می شود. نتایج نشان داده که ساختار و تمامی روابط مدل پیشنهادی مورد تایید است.https://www.jtst.ir/article_140155_ad85f9a195a472e9879fa9cceebdbf8c.pdfموسسه نساجی امروزعلوم و فناوری نساجی و پوشاک2151-716210320210923Analysing factors affecting the choice of unconventional clothing by youth [Case study: Tehran, District No. Two]تحلیل عوامل اثرگذار بر انتخاب پوشش غیرمتعارف توسط جوانان (مطالعه موردی: بانوان در منطقه دو تهران)87102144973FAنیرالسادات موسویکارشناس طراحی لباسعبدالرسول مقسمعضو هیات علمی دانشکده مهندسی نساجی ، پوشاک و مد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهرعلیرضا حسین پور کاسگریدانشکده مهندسی نساجی، پوشاک و مد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر، قائم شهر، ایرانJournal Article20210721In this study, the reasons for women's use of abnormal clothing were investigated by random selection of 120 women in Tehran by completing two questionnaires. The validity of the questionnaire was confirmed by two methods namely form-content and calculating divergent validity and structural validity was assessed by calculating the factor load of the questionnaire questions. The reliability of the questionnaire was confirmed by calculating Cronbach's alpha and also calculating the combined reliability coefficient. Statistical analysis of data in SPSS22 and Smart PLS softwares showed that clothing and individual characteristics are simultaneously the cause of the spread of abnormal clothing subculture in the community but, the second factor is more effective than the first. The effect of not paying attention to the color combination, its compatibility with the body, consumer taste and the desire to be more beautiful young in promoting this subculture is more than other cases. Social class traits influence the choice of inappropriate clothing more than person's personality, her religious beliefs, and cultural characteristics. Escape from religious beliefs, the young's attention to social class, self-exaltation and the desire to be one, lead them to this style of clothing. Inability to produce quality and attractive fabrics, inefficiency of some fashion designers, incorrect training along with some other policies make the situation worse.در این تحقیق علل استفاده بانوان از پوشش نابهنجار با انتخاب تصادفی 120 بانوی جوان در منطقه دو تهران با تکمیل دو پرسشنامه توسط ایشان بررسی شد. روایی پرسشنامه به شکل صوری- محتوایی و محاسبه روایی واگرا تایید شد. روای سازه با محاسبه بار عاملی سوالات پرسشنامه بررسی شد. پایایی با محاسبه آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی تایید شد. تحلیل آماری داده ها با SPSS22 و PLS Smartنشان داد که ویژگی های لباس و فرد، همزمان عامل اشاعه خرده فرهنگ پوشش نابهنجار است لیکن فاکتور دوم موثرتر از اولی است. تاثیر عدم توجه به چیدمان رنگ کنار یکدیگر در لباس، سازگاری لباس با اندام، سلیقه مصرف کننده و میل به زیباتر به نظر رسیدن بانوان در ترویج این خرده فرهنگ بیش از اثر سایر موارد است. طبقه اجتماعی بیش از اعتقاد مذهبی، صفات شخصیتی فرد و مشخصه فرهنگی او بر انتخاب پوشش نامناسب اثر می گذارد. فرار از عقاید مذهبی، نمایش طبقه اجتماعی، خود برتربینی و تمایل به تک بودن، جوان را به سوی این سبک از پوشش سوق می دهد. ناتوانی در تولید پارچه با کیفیت و جذاب، ناکارآمدی برخی از طراحان لباس، آموزش نا صحیح در کنار برخی دیگر از سیاستها اوضاع را حادتر می نماید.https://www.jtst.ir/article_144973_b80da182bae2184673c657b78860f4c5.pdf