TY - JOUR ID - 96483 TI - نمانام‌سازی در صنعت پوشاک ایران؛ موانع و راهکارها (مطالعه موردی: شهر یزد) JO - علوم و فناوری نساجی و پوشاک JA - JTST LA - fa SN - 2151-7162 AU - عربیان, بنفشه السادات AU - دهقان چناری, مهدیه AU - احمدی, دکتر محمدصالح AU - پیوندی, پدرام AD - یزد، دانشگاه یزد، دانشکده مهندسی نساجی، AD - یزد، دانشگاه یزد، دانشکده مهندسی نساجی AD - عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه یزد AD - عضو هیات علمی دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه یزد Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 7 IS - 4 SP - 51 EP - 59 KW - نمانام سازی KW - صنعت پوشاک KW - موانع KW - مصرف کننده KW - صنعتگر DO - N2 - با توجه به این‌که یکی از مهم ترین عوامل رشد هر صنعتی ایجاد و توسعه نمانام (برند) در آن صنعت می باشد، حمایت از نمانام‌های موجود و کمک به ایجاد نمانام‌های جدید در صنعت پوشاک راه را برای افزایش صادرات و شکوفایی صنعت هموار خواهد ساخت. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی است و با هدف شناسایی و بررسی مشکلات نمانام‌سازی در صنعت پوشاک ایران و ارائه راهکار حل مشکلات از دیدگاه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان انجام شده است. به همین منظور پرسشنامه هایی برای دو جامعه هدف مصرف کنندگان و صنعتگران طراحی شد. حجم نمونه مصرف کنندگان 385 نفر در نظر گرفته شد که از این تعداد، 160 پرسشنامه به صورت اینترنتی و 225 پرسشنامه به صورت حضوری تکمیل گردید. حجم نمونه از صنعتگران نیز 34 پرسشنامه  بود که از این تعداد، 29 پرسشنامه به صورت اینترنتی و 5 پرسشنامه به صورت حضوری تکمیل گردید. برای بررسی فرضیه های ارائه شده از آزمون فرض با سطح معنی داری 05/0 استفاده شد. بر اساس نتایج، مشخص شد اثرپذیری مصرف کنندگان از اطرافیان رابطه معناداری با خرید پوشاک نشان‌دار دارد و وضعیت مالی مصرف کنندگان رابطه معناداری با شناخته شده بودن نمانام پوشاک دارد. همچنین دیدگاه‌ها و رفتار مشتری در ارتباط با موضوع نمانام مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهایی برای حل مشکلات با استفاده از نظرات تولید کنندگان، صنعتگران و مشتریان ارائه گردید. UR - https://www.jtst.ir/article_96483.html L1 - https://www.jtst.ir/article_96483_69af24c888825b51f77c302c927440c6.pdf ER -