TY - JOUR ID - 149677 TI - تحلیل نقش سرمایه‌های اجتماعی در توسعه جایگاه فرش دستباف JO - علوم و فناوری نساجی و پوشاک JA - JTST LA - fa SN - 2151-7162 AU - طباطبائی هنزایی, سید محمود AU - داداشی, سعیده AU - فلاح, حامد AD - استادیار گروه فرش و طراحی پارچه و لباس- دانشکده هنر-دانشگاه علم و هنر یزد-ایران AD - کارشناس ارشد فرش- مدیریت و اقتصاد فرش، دانشگاه علم و هنر یزد AD - استادیار- دانشکده مدیریت- دانشگاه علم و هنر یزد-ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 2 SP - 64 EP - 78 KW - فرش دستباف KW - سرمایه اجتماعی KW - توسعه صادرات KW - تحلیل عاملی اکتشافی KW - مدلسازی DO - N2 - فرش دستباف ازجمله صنایع دستی اصیل ایرانی با هویت اجتماعی است. این محصول هم بواسطه ظاهر هنری و هم ماهیت باطنی که به سختی و زحمت بافنده اشاره دارد، جهت حفظ و اعتبار و ارزش، اصالت و هویت ملی، و همچنین بعنوان سرمایه اجتماعی کمک زیادی به روابط بین افراد و گروه ها و توسعه فرهنگی بومی می‌کند. در این تحقیق تلاش شد تا شاخص‌های سرمایه اجتماعی و تأثیر آن بر حفظ و گسترش جایگاه فرش دستباف مورد ارزیابی قرار گیرد. در فرایند اجرای تحقیق با استفاده از ابزار پرسشنامه سی شاخص تأثیر‌گذار در سرمایه اجتماعی جهت ارزیابی نقش آنها در اعتلای فرش دستباف در جامعه آماری افراد مرتبط با زنجیره تولید فرش دستباف، مورد بررسی قرار گرفت. داده های حاصل با استفاده از فن تحلیل عاملی (عامل اکتشافی با استفاده از نرم افزار SPSSو تحلیل عامل تأییدی باAMOS ) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در نهایت 21 شاخص در 4 عامل استخراج و نام‌گذاری شدند. آماره ها و مدل ترسیم شده مشخص نمود که سرمایه های اجتماعی و ابعاد آن در توسعه جایگاه فرش دستباف تأثیر مثبت و معناداری دارند، در این میان مولفه روابط‌ مطلوب دارای تاثیر چشمگیرتری نسبت به دیگر عامل ها دارد. UR - https://www.jtst.ir/article_149677.html L1 - https://www.jtst.ir/article_149677_cd41292269ba2213a387871dc5fbc577.pdf ER -