TY - JOUR ID - 141248 TI - بررسی تاثیر گروه همسالان بر رفتار خرید آنی مصرف‌کنندگان پوشاک ورزشی JO - علوم و فناوری نساجی و پوشاک JA - JTST LA - fa SN - 2151-7162 AU - کنجکاو منفرد, امیررضا AU - حاتمی نسب, سیدحسن AU - رئیسی, هاشم AU - حدادیان, زهره AD - یزد، دانشگاه یزد، دانشکده اقتصاد، مدیریت وحسابداری AD - یزد، دانشگاه آزاد اسلامی یزد، گروه مدیریت بازرگانی Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 1 SP - 33 EP - 42 KW - خرید آنی KW - گروه همسالان KW - مدلسازی معادلات ساختاری KW - حداقل مربعات جزئی KW - پوشاک DO - N2 - تحلیل و مدیرت رفتار مصرف‌کنندگان همواره به‌عنوان یکی از استراتژی‌های مدیریت بازاریابی مطرح بوده است. با توجه به تنوع و پویایی رفتار مصرف‌کنندگان پوشاک ورزشی، اهمیت و تأثیر گروه‌های همسالان در شکل‌گیری رفتار‌های خرید و مصرف بسیار حائز اهمیت است. لذا، در این پژوهش نقش گروه‌های همسالان در تحریک به خرید و خریدهای آنی با در نظر گرفتن اثرات واسطه‌ای احساسات مثبت و لذت از خرید مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی با ماهیت توصیفی پیمایشی انجام شده و جامعه آماری آن را مصرف‌کنندگان پوشاک ورزشی در استان یزد تشکیل می‌دهد که تعداد 297 نفر به‌عنوان نمونه و با استفاده از پرسشنامه مورد نظرسنجی قرار گرفتند. مدل مفهومی پیشنهادی با روش تحلیل معادلات ساختاری مورد ارزیابی قرار گرفت. بر این اساس، در مرحله تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار Smart PLS 3 استفاده شده است. نتایج ضمن تأیید تمامی روابط مستقیم و غیرمستقیم در مدل نشان داد که گروه‌های همسالان می‌توانند با ایجاد حس مثبت و بالا بردن لذت خرید، تمایل به خرید را افزایش داده و سرعت درخواست خرید را بالا ببرند. بر این اساس پیشنهاد می‌شود که در تبلیغات پوشاک ورزشی گروه‌های مرجع همسالان (مانند همکلاسی‌ها، هم‌تیمی‌ها و ...) بیشتر مورد توجه قرار گرفته و متمرکز بر نمودهای اثرات هیجانی و لذت خرید جمعی باشد. UR - https://www.jtst.ir/article_141248.html L1 - https://www.jtst.ir/article_141248_27bc96702fab798b27027e8ac3a09c71.pdf ER -