%0 Journal Article %T خوشه‌بندی و نگاشت روند مطالعات علمی حوزه بازاریابی در صنعت نساجی و پوشاک بر اساس مقالات نمایه شده در پایگاه WoS %J علوم و فناوری نساجی و پوشاک %I موسسه نساجی امروز %Z 2151-7162 %A مهدیخانی, مهری %A حاتمی نسب, سیدحسن %D 2021 %\ 09/23/2021 %V 10 %N 3 %P 49-70 %! خوشه‌بندی و نگاشت روند مطالعات علمی حوزه بازاریابی در صنعت نساجی و پوشاک بر اساس مقالات نمایه شده در پایگاه WoS %K علم‌سنجی %K شبکه هم تألیفی نویسندگان %K شبکه هم تألیفی کشورها %K هم رخدادی واژگانی %K بازاریابی %R %X هدف پژوهش: هدف از پژوهش حاضر ارائه تصویری جامع و منسجم از بروندادهای علمی در حوزه بازاریابی صنعت نساجی و پوشاک بر اساس اسناد علمی نمایه شده در پایگاه وب‌آو‌ساینس (WoS) بوده است.روش‌شناسی: پژوهش حاضر در دسته مطالعات علم‌سنجی است. جامعه آماری، تمامی اسناد نمایه شده در پایگاه وب‌آو‌ساینس طی سال‌های 1955 تا 12 مارس 2022 و به تعداد 525 سند است. در تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای Excel و تحلیل شبکه VOSviewer استفاده‌شده است.یافته‌ها: نتایج نشان داد تولیدات علمی در حوزه بازاریابی صنعت نساجی و پوشاک با روند ملایم و مستمر رشد همراه بوده است. پر تولیدترین موضوعات در حوزه منسوجات علوم مواد، تجارت و بازرگانی و علوم اجتماعی میان‌رشته‌ای نسبت به سایر علوم بیشتر بوده است. در شبکه هم تألیفی نویسندگان برترین نویسندگان از کشورهای چین و لهستان شناسایی شدند. در شبکه هم تألیفی کشورها، ایالات‌متحده آمریکا با انتشار 110 سند جزو تأثیرگذارترین کشورها اعلام شد. در هم رخدادی واژگانی نیز بیشترین تمرکز بر کلیدواژه‌های "پوشاک"، "نساجی"، "عملکرد"، "بازار"، "پایداری"، "تأثیر"، "رفتار"، "مد"، "طراحی" و "تجارت" است که نسبت به سایر واژه‌ها دارای گره‌های بزرگ‌تر و تجسم چگالی بیشتری بوده‌اند.نتیجه‌گیری: نقشه‌ها نشان دادند مطالعات از انسجام شبکه‌ای مطلوب برخوردار است و بررسی و تجزیه‌وتحلیل محتوای متون می‌تواند به درک بهتر جریان‌های فکری حوزه بازاریابی در صنعت نساجی و پوشاک کمک‌کننده و به‌عنوان یک نقشه راه برای پژوهش‌های آتی در این مسیر باشد. %U https://www.jtst.ir/article_151141_bafe189bb66a962d2ed712d4b5a9cbdf.pdf