@article { author = {ahmadi, shahrouz and Nayebzadeh, Shahnaz and Hatami Nasab, Seyed Hassan}, title = {Identifying, categorizing and ranking marketing performance criteria in the fashion and clothing industry using Q methodology}, journal = {Journal of Textile Science and Technology}, volume = {10}, number = {4}, pages = {23-52}, year = {2021}, publisher = {Today Textile Institute}, issn = {2151-7162}, eissn = {2322-2417}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research is to identify, categorize and rank marketing performance criteria in the fashion and clothing industry. The research method is developed qualitatively using Q methodology. The participants in this research were eight economic practitioners in the fashion and clothing industry directly related to the subject of the research. The discourse space of the current research was formed from various sources. Having evaluated and summarized the discourse space, 54 expressions were selected as the examples of Q expressions following a survey of the experts' views. The collected information from the Q sorting was analyzed by the Q factor analysis method. The distribution analysis showed that two distinct mental patterns could be identified among the participants in this research, which explained 58.37% of the total variance. These two mental patterns were termed as "external criteria" and "internal criteria" according to the priority given by the experts. The importance and prioritization of the identified factors was determined based on the mental patterns. The group of experts who gave the highest priority to the three factors of customer satisfaction, customer loyalty, and product quality according to customer needs was identified as the experts who believed in external criteria. And another group of experts who gave the priority to the three factors of employee skills, employee motivation and intellectual capital was identified as experts who believed in internal criteria. Finally, solutions for using these factors were proposed as being effective in improving the company performance.}, keywords = {Marketing Performance,fashion and clothing industry,Q Methodology,Marketing,Customer Satisfaction}, title_fa = {شناسایی، دسته بندی و رتبه بندی معیارهای عملکرد بازاریابی در صنعت مد و پوشاک با استفاده از روش کیو}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر شناسایی، دسته بندی و رتبه بندی معیارهای عملکرد بازاریابی در صنعت مد و پوشاک است. روش این تحقیق توسعه‌ای است که به صورت کیفی و با استفاده از روش کیو انجام گرفته است. مشارکت کنندگان در این پژوهش ۸ نفر از فعالین اقتصادی در صنعت مد و پوشاک هستند که به صورت هدفمند انتخاب شده و پس از نظر سنجی از خبرگان در قالب یک پرسشنامه متشکل از ۵۴ کارت و یک پاسخ نامه (نمودار کیو) میزان موافقت یا مخالفت خود را با هر معیار عملکرد مشخص نمودند. تجزیه و تحلیل داده ها با انجام تحلیل عاملی اکتشافی نوع کیو با استفاده از نرم افزار SPSS win22 انجام شده و تحلیل توزیع چنین آشکار ساخت که دو الگوی ذهنی متمایز درخصوص عملکرد بازاریابی در صنعت مد و پوشاک در بین مشارکت کنندگان وجود دارد که در مجموع ۳۷/۵۸ درصد از واریانس کل را تبیین می کند. این دو الگوی ذهنی با توجه به اولویت نظرات خبرگان، «معیارهای بیرونی عملکرد بازاریابی» با توجه به ضریب بالاتر شاخص های رضایت مشتری، وفاداری مشتری و کیفیت محصول متناسب با نیازهای مشتریان و «معیارهای درونی عملکرد بازاریابی » با توجه به اولویت بیشتر اختصاص یافته به سه عامل مهارت‌های کارمند، انگیزه کارمند و سرمایه فکری نام گرفتند. نظر به ضرورت ارتقای عملکرد شرکت های فعال در این صنعت در دنیای فرارقابتی امروز و لزوم یکپارچگی در سیستم های ارزیابی عملکرد، نتایج تحقیق حاضر می تواند به تبیین پارادایم فکری خبرگان این صنعت و در نتیجه رشد و بالندگی آن کمک کند.}, keywords_fa = {عملکرد بازاریابی,صنعت مد و پوشاک,روش کیو,بازاریابی,رضایت مشتری}, url = {https://www.jtst.ir/article_155411.html}, eprint = {https://www.jtst.ir/article_155411_6a4e434b70bb1b1199506f993518a806.pdf} }