@article { author = {Valipour, Pieman and hoseinpour, alireza and Sayary, Maryam}, title = {Providing a model for predicting the desire of girls' clothing design students to buy clothing inspired by the elements of traditional Iranian clothing}, journal = {Journal of Textile Science and Technology}, volume = {10}, number = {2}, pages = {36-48}, year = {2021}, publisher = {Today Textile Institute}, issn = {2151-7162}, eissn = {2322-2417}, doi = {}, abstract = {The main objective of the present article is the assessment of the tendency of female students of clothes designing towards the clothes inspired by the elements of Iranian traditional clothes. One of the motivations for buying clothes is the use of historical elements. This descriptive study, using a questionnaire survey consisting of twenty-three questions registered the opinions of one hundred sixty participants. To measure the reliability of the questionnaire, alph Cronbach method was used. The face and content validity of the questionnaire were evaluated by Bartlette and KMO tests. Data analysis was carried out using SPSS software and Spearman’s correlation and linear regression analysis. Findings showed the factors of appearance and form of clothing, fabric quality and sewing, clothing design, pricing and supply at the level of 0.127, 0.214, 0.379, 0.264 and the factors of religious factors, social classes and cultural conditions at the level of 0.397, 0.377, and 0.223 had an effect on consumers' willingness to buy.}, keywords = {manto,Willingness To Buy,traditional elements,Clothing design,Iranian clothing}, title_fa = {ارائه مدل پیشبینی تمایل دانشجویان رشته طراحی لباس دختر در خرید پوشاک الهام گرفته از عناصر پوشاک سنتی ایران}, abstract_fa = {هدف اصلی پژوهش حاضر، سنجش میزان تمایل دختران دانشجوی رشته طراحی لباس نسبت به پوشاک الهام گرفته از عناصر پوشاک سنتی ایران می‌باشد. یکی از انگیزه های خرید لباس استفده از المانهای تاریخی است. در این تحقیق که از نوع توصیفی پیمایشی می‌باشد، نظرات 160 تن از دانشجویان از طریق پرسش‌نامه‌ متشکل از 23 سوال ثبت گردید. به منظور سنجش پایایی پرسش‌نامه، از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. روایی پرسش‌نامه به دو روش صوری- محتوایی با آزمون بارتلت و کی ام او ارزیابی گردید. نتیجه و تحلیل داده‌ها به کمک نرم افزار spss و با بکارگیری آزمون‌های همبستگی اسپیرمن و رگرسیون خطی انجام شد. یافته‌ها نشان داد عوامل ظاهر و فرم لباس، کیفیت پارچه و دوخت، طراحی لباس، قیمت گذاری و عرضه در سطح 127/0، 214/0، 379/0، 264/0 و عوامل عوامل مذهبی، طبقات اجتماعی و شرایط فرهنگی در سطح 397/0، 377/0، و 223/0 بر تمایل به خرید مصرف‌کنندگان تاثیرگذار بوده است.}, keywords_fa = {مانتواجتماع,تمایل به خرید,عناصر سنتی,طراحی لباس,پوشاک ایرانی}, url = {https://www.jtst.ir/article_141477.html}, eprint = {https://www.jtst.ir/article_141477_f5d93cd4d4ab79e12f28c67bc2d6f099.pdf} }