@article { author = {محمدی, وحید and Akrami, Ehsan and Mohammadi, Hamed and Morad Hosseini, Maryam}, title = {Identify the factors affecting the fashion and clothing industry with Environmental sustainability approach}, journal = {Journal of Textile Science and Technology}, volume = {9}, number = {1}, pages = {21-29}, year = {2020}, publisher = {Today Textile Institute}, issn = {2151-7162}, eissn = {2322-2417}, doi = {}, abstract = {The main purpose of this study is to identify the factors affecting the fashion and clothing industry with Environmental sustainability approach. The logic for using this approach in the present study is based on the assumption that today we are witnessing the development of the fashion and clothing industry, and this has led to the development of economic, environmental and social issues in this industry. The statistical population of the present study consists of 22 selected samples from active textile and clothing factories in the west of Mazandaran province and the census method was used for sampling. In order to collect data, the standard Step Ecotax questionnaire was used and its reliability was calculated to be 0.86. The findings of the present study indicate that all three dimensions of producers, consumers and the environment are effective on fashion and clothing design and also there is a significant difference between these three dimensions in terms of ranking, so that the dimension of producers in the first place, the dimension of environment in Second place and consumers were third.}, keywords = {fashion and clothing industry,Environmental Sustainability,Producers,consumers,Environment}, title_fa = {شناسایی عوامل موثر بر صنعت مد و لباس با رویکرد پایداری محیط زیست}, abstract_fa = {هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر صنعت مد و لباس با رویکرد پایداری محیط زیست می‌باشد. منطق استفاده از این رویکرد در پژوهش حاضر بر این فرض استوار است که امروزه شاهد توسعه صنعت مد و لباس می‌باشیم و این مهم موجب بسط موضوع‌های اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی در این صنعت شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را 22 نمونه منتخب از کارخانجات فعال نساجی و پوشاک غرب استان مازندران تشکیل می‌دهند و جهت نمونه‌گیری از روش سرشماری استفاده گردید. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد استپ اکوتکس استفاده شده است و پایایی آن برابر با 86/0 محاسبه گردید. یافته‌های پژوهش حاضر حاکی از آن است که هر سه بعد تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و محیط زیست بر طراحی مد و لباس موثر بوده و همچنین بین این سه بعد از نظر رتبه‌بندی اختلاف معناداری وجود دارد، به طوری که بعد تولیدکنندگان در رتبه اول، بعد زیست‌محیطی در رتبه دوم و مصرف‌کنندگان در رتبه سوم قرار گرفتند.}, keywords_fa = {صنعت مد و لباس,پایداری محیط زیست,تولیدکنندگان,مصرف‌کنندگان,محیط زیست}, url = {https://www.jtst.ir/article_135154.html}, eprint = {https://www.jtst.ir/article_135154_d7302a86026545cdf042dcc2134db5b0.pdf} }